1

Téma: Az Adria Kurszk-ja

Néhány éve -ha a körülményeim lehetővé teszik- felkeresem Olaszország Veneto és Friuli-Venezia Giulia tartományok első világháborús emlékhelyeit, mert igazán élő akkor lesz a történelem ha testközelbe kerülünk vele. Így jutottam el a Velencei-lagúnában San Michele szigetére, ahol az 1915-ben aknára futott Holland típusú SMU-12 tengeralattjárónk teljes legénysége nyugszik. A sziget temetőként funkcionál, és ide temették az olaszok a kiemelés után tengerészeinket.
http://img2.indafoto.hu/1/1/137051_44063b1185ab50ed16eb2a14f09f2361/15092911_3a9e43b136cb045a98c59b81dde7ac37_m.jpg
Most azonban nem róluk szeretnék írni, hanem a sírjukkal szemben egy másik tengerész emlékművet vettem észre és fotóztam le. Azonkívül, hogy köze van a hajózáshoz semmit nem sikerült kinyomoznom róla, bár nagyon furdalt a kíváncsiság. Az emlékművön az F-14 felitaron kívül szinte semmilyen írás nem volt.
http://img1.indafoto.hu/1/1/137051_44063b1185ab50ed16eb2a14f09f2361/15092877_542d454bdc2d7ed3ee6ed74467db06bc_m.jpg
Természetesen az internetes keresés során csak a Tomcat repülőgépet dobta a kereső. Nem erőltettem tovább a kérdést. Eltelt időközben egy év és egy horvát ismerősöm  révén akadtam a következő fotóra.
http://img1.indafoto.hu/1/1/137051_44063b1185ab50ed16eb2a14f09f2361/15092945_0929456c100a93815dfbc2dffaac5dec_m.jpg
Rögtön beugrott az időközben elfeledett fotóm melyet a San Michele temetőben készítettem. Innen már nem volt nehéz dolgom. A képeslap feliratából kiderült, hogy egy tengeralattjáró volt az F-14 és valaha Pólában állomásozott, természetesen az összeomlás utáni olasz regnálás idején. És hogy miért állítottak fel egy emlékművet a tengerészeti temetőben (K.u.K. Marinefriedhof), melyet az olaszok tovább használtak (mint minden más Osztrák-Magyar létesítményt), itt egy szomorú történet következik.
http://img2.indafoto.hu/1/1/137051_44063b1185ab50ed16eb2a14f09f2361/15092875_d9b336522a3a90e42068941e87370757_m.jpg
Az F-14 (Medusa típusú) tengeralattjáró az F-15 társaságában gyakorlatra fut ki a pólai kikötőből kadétokkal a fedélzetén 1928 augusztus 6.-án. Pólától 7-8 mérföldre összeütközik egy a gyakorlaton résztvevő felszíni hajóval (Missori romboló) és azonnal elsüllyed. Kb. 40 méteres mélységben ül a fenékre a hajó. A legénység zöme életben marad a vízzáró ajtóknak köszönhetően. A mentést azonnal elrendelik de hátráltatja az egyre romló időjárás és a felkészületlenség.(A legénység nem volt kiképezve, hogy ilyen helyzetben és mélységben mi módon tudják a hajót elhagyni és a felszínre úszni.) Mire az emelőuszály kiér a helyszínre és a mentéshez kezd (kb. este 10 órakor), már nem sok esély van. Este 6 óra 20 perckor az utolsó üzenet érkezik a hajóból. Ezeken a tengeralattjárókon nem volt levegő regenerációs berendezés, kb. 12 órára volt elegendő a levegő.
Mikor kiemelték a hajót, megállapították, hogy a legénységgel az oxigénhiány és a felszabaduló klórgáz végzett.( 72 évvel később szinte napra pontosan a Barents-tengeren hasonló gyötrelmet élnek át orosz tengerészek a Kurszk fedélzetén.)

Képek a tengeralattjáró kiemeléséről:
http://img2.indafoto.hu/1/1/137051_44063b1185ab50ed16eb2a14f09f2361/15092873_b1187f6eb8d440d6b7a20f1606e03a71_m.jpg
http://img2.indafoto.hu/1/1/137051_44063b1185ab50ed16eb2a14f09f2361/15092871_3f9b80b1afe282af91d75c34429f77f6_m.jpg

A tengerészeket a polai temetőben helyezik örök nyugalomra Nazario Sauro sírjának közelében. A képeslap ebben az időben készült. Mikor az olaszok elhagyták az Isztriát, mindent vittek magukkal, így a halottaikat is az emlékművel együtt. Ezt állították fel újra a San Michele temetőjében.