1

Téma: LEITHA Emlékbizottság

Az LEITHA Emlékbizottság témája.
Ide lehet írni a munkacsoport tevékenységével kapcsolatos észrevételeket, kritikákat, valamint itt lehet jelezni a munkacsoport munkájában való részvételi szándékot.

2

Válasz: LEITHA Emlékbizottság

Tisztelt Tagok,
Kedves Érdeklődők!

Bár már hosszú ideje tart a LAJTA Emlékév szervezése, a program sajnos mégis gyakran változik. Ez részben annak a következménye, hogy sok szereplőnek kell együtt dolgozni, ami nem mindig egyszerű, másrészt vannak a szervezőktől független objektv körülmények, amelyekhez alkalmazkodni kell.

A legutóbbi ilyen fejlemény a Kormányzat 250 Mrd Ft-ot érintő zárolása a költségvetésben, ami a Honvédelmi Minisztérium által a LAJTA vontatására felajánlott 4 M Ft-ot is érintette. A szervezésben résztvevő civil szervezetek forrásai pedig korlátosak. Az Európa Cégcsoport és a Zoltán Gőzös Közhasznú Alapitvány tájékoztatása szerint a LAJTA Emlékév támogatására rendezett támogató bálon elért bevételből 858 000 Ft forditható az emlékév céljára.

Ez az érintettek közlése alapján 0,61 eurocent/l árral számolva 2.557,4 l gázolaj vásárlására elég, ami – a LAJTA vontatására felhasználni tervezett JÉGTÖRŐ 80 l/h fogyasztását alapul véve összesen kb. 30 km-nyi út (azaz oda-vissza 15-15 km) megtételére és a személyzet költségeire elegendő. Arra a kérdésre, hogy völgymenetben a kisebb fogyasztás miatt várható-e kedvezőbb eredmény, nemleges válasz érkezett, sőt a fogyasztás növekedését valószínűsítik (a JÉGTÖRŐ ugyanis csak maga elfogyaszt 80 l üzemanyagot óránként, a LAJTÁT vontatva ez az érték azonban vélhetően nőni fog).

A fentiek alapján a LAJTA Emlékév Szervező Bizottsága 2011. március 11-i ülésén az alábbiakról tárgyalt:

1) Mivel a LAJTA vontatására szolgáló anyagi források nem tesznek lehetővé mást, a SZB a továbbiakban a Honvédelmi Miniszter 97/2010 (XI. 16.) számú, a "LAJTA Monitor Múzeumhajó fenntartásáról" szóló utasítása maradéktalan megvalósitását még lehetővé tevő "minimálverzió" megvalósitására törekszik. Az Európa Csoport jelenlévő képviselője jelezte, hogy már le is mondta Szabó Csaba Úrnál - a Collegium Hungaricum igazgató-helyettesénél - a bécsi programot, a Cs. és Kir. Dunaflottilla Hö. E. vezetője pedig ugyanebben az értelemben tájékoztatta Karl Skrivanek urat, az Österreichischen Marineverband vezetőjét.

2) Ezzel összefüggésben a MH 1. Honvéd Tűzszerész és Hadihajós Ezred parancsnoka elmondta, hogy az alakulat részéről továbbra is tartja magát a TIT HMHE-vel közösen 2011. május 17-re tervezett központi program megvalósitásához, s az azzal kapcsolatos korábbi vállalásait változatlanul fenntartja. Ugyanezt a TIT HMHE elnöke ismegerősitette.

3) A Zoltán Alapitvány képviselője jelezte, hogy a LAJTA jelenleg Neszmélyen van, s a korlátozottan rendelkezére álló források miatt szerinte az emlékév során az eredetileg tervezett helyszinek (Bécs-Győr-Komárom-Szob-Budapest-Paks-Baja-Novi Sad-Belgrád) közül csak Komáromban kellene bemutatni a hajót, hiszen a város Neszmélyhez való közelsége és a LAJTA ott-tartózkodásval egyszerre tartott Komáromi Napok miatt a kiadások minimalizálása mellett jelentős bevétel várható.

4) A TIT HMHE elnöke megjegyezte, hogy furcsa lenne a LAJTA 140. születésnapját május 17-én a Hadikikötőben az ünnepelt távollétében ünnepelni, s ez nem is felelne meg a miniszteri utasitásban megfogalmazottaknak, ezért a LAJTA budapesti bemutatását javasolja. A javaslattal a MH 1. Honvéd Tűzszerész és Hadihajós Ezred parancsnoka és a Cs. és Kir. Dunaflottilla Hö. E. vezetője is egyetértett, a Zoltán Alapitvány azonban fenntartotta javaslatát.

5) A TIT HMHE titkára ekkor felvetette, hogy leheséges Komárom beillesztése is a programba, ha nem Budapestről megy érte hajó, hanem a közeli Komarnoból (onnan csak kb. 20 km a távolság). Igy Budapestről már csak Neszmélybe kell hajót küldeni, amely a komáromi rendezvény után a Neszmélybe visszavontatott LAJTA-t Szob érintésével Budapestre hozza. A további megtakaritást szolgálhatja, ha a személyzet szállása végig a neszmélyi Hajóskanzenben lesz, s onnan autóval utaznak a komáromi programok idejére a városba. A javaslat nyomán a ZoltánAlapitvány képviselője telefonon érdeklődött a komarnoiaknál, akik elmondták, hogy a boxer vontató bárleti dija 450 000 Ft, amely igy a támogató bálon összegyűlt 858 000 Ft mintegy felét felemésztené.

6) Az Európa Csoport részéről felmerült, hogy a HALÁSZBÁSTYA hajó mehetnek Budapestről a LAJTA-ért Neszmélybe, amely az 5) pont szerinti javaslat elfogadása esetén csak 2-3 napra esne ki a budapesti turista-forgalomból.

7) Az emlékév korábban tervezett vidéki helyszinei - köztük Baja - tekintetében megindult szervező és előkészitő munkára tekintettel a SZB telefonon kapcsolatba lépett a bajai szervezőkkel és abban egyeztek meg, hogy amennyiben a Budapest-Baja-Budapest vontatás költségeinek vállalásához legkésőbb május 17-ig sikerül szponzori közreműködést biztositani, a SZB továbbra is érdekelt a LAJTA bajai bemutatásában az eredetileg tervezett időpontban. A TIT HMHE megerősitette, hogy a HIM-mel közösen tervezett kiállitást mindettől függetlenül az eredetileg tervezett időpontban készek megrendezni. A HM részéről a hadisirgondozásért felelős illetékes vezető szintén telefonon ugyanezt megerősitette a Csicsery-Mahr sikermlék újraállitása ügyében a Minisztérium részéről tett korábbi vállalásokkal kapcsolatban.

A fentiek alapján 2 kérdésben született egyértelmű döntés:
- Bécs, Győr, Paks nincs.
- A LAJTA 2011. május 17-én Budapesten a Hadikikötőben kerül bemutatásra.
- A TIT HMHE és a HIM bajai kiállitása és a bajai sieremlékállitás a LAJTA látogatáésától függetlenül az eredetileg tervezettek szerint kerül megvalósitásra.

Továbbra is nyitott kérdések:
- Komárom, Szob, Baja (a költségek, illetve a szponzoráció lehetőségeitől függően).

Tisztelettel:

Dr. Balogh Tamás
TIT HMHE elnök,

A LAJTA Emlékév
Szervező Bizottságának
tagja

3

Válasz: LEITHA Emlékbizottság

Sziasztok,

Nagyon sajnálom ha így alakul a LAJTA 140. születésnapja. Végig olvasva a pontokat egy kérdés azért felmerült bennem. Ha a bálon összegyűlt pénzből 2557.4L üzemanyagot lehetne vásárolni és a jégtörő 80L-t fogyaszt óránként, akkor hogy jön ki az oda vissza csak 15-15 Km? A 2557-ben a 80 megvan 31.9-szer. Tehát 31.9 órányi útra elegendő ez az üzemanyag. Gondolom hogy a vontatmánnyal nem lehetne száguldozni, de például kb. 10Km/óra sebességgel számolva ez 319Km utat jelent.
Persze nem ismerem a dolog részletes pénzügyi hátterét, de mindenképpen méltatlannak érzem az eredeti tervekhez képest most körvonalazódó meglehetősen redukált megoldást. Sajnálom, ha a pénzügyi megszorítások vagy átértékelt prioritások egy ilyen jeles eseményre is rányomják a bélyegüket. Kár hogy a LAJTA nem egy dunai evezős sajka, mert ahogy a felújításban is, úgy itt is a hajó mozgatásában is kitehetnénk magunkért izomerővel és élő munkával.

Kovács Péter

4

Válasz: LEITHA Emlékbizottság

A dolgot én is rendkívül sajnálom, az MHE elnöke Győrben ígéretet kapott 200.000 Ft-ra, és 200.000 Ft-nyi szponzorációt én is összeszedtem, de a bécsi úthoz Budapesttől Budapestig a jegessel sajnos 5700-6000 liter üzemanyag szükséges.Mindenről lehet beszélni, de ez a tehervállalás vége... A 15-15 km valószínűleg elírás lehet, mert a számolásod helyes.Bajára lejutni, pedig a halászléfesztiválkor érdemes. mert akkor van annyi látogató, hogy az kitermelhető legyen.
Mégegyszer: SAJNÁLOM

Vasanits


Nostalgianavy írta:

Sziasztok,

Nagyon sajnálom ha így alakul a LAJTA 140. születésnapja. Végig olvasva a pontokat egy kérdés azért felmerült bennem. Ha a bálon összegyűlt pénzből 2557.4L üzemanyagot lehetne vásárolni és a jégtörő 80L-t fogyaszt óránként, akkor hogy jön ki az oda vissza csak 15-15 Km? A 2557-ben a 80 megvan 31.9-szer. Tehát 31.9 órányi útra elegendő ez az üzemanyag. Gondolom hogy a vontatmánnyal nem lehetne száguldozni, de például kb. 10Km/óra sebességgel számolva ez 319Km utat jelent.
Persze nem ismerem a dolog részletes pénzügyi hátterét, de mindenképpen méltatlannak érzem az eredeti tervekhez képest most körvonalazódó meglehetősen redukált megoldást. Sajnálom, ha a pénzügyi megszorítások vagy átértékelt prioritások egy ilyen jeles eseményre is rányomják a bélyegüket. Kár hogy a LAJTA nem egy dunai evezős sajka, mert ahogy a felújításban is, úgy itt is a hajó mozgatásában is kitehetnénk magunkért izomerővel és élő munkával.

Kovács Péter