1

Téma: NAVIGA 2013-as versenyek

A 2013-as szezon első versenye Bánkon, április 27-én volt. Már az otthoni indulásnál is gondolkoztam rajta, érdemes-e elindulni, mivel olyan erős volt a szél. De ha már elterveztem, elindultam. A tóhoz érve kiderült, hogy ott nem olyan erős a szél, mint otthon. Aztán lassacskán befutottak a versenyzők. Legalábbis aki felébredt már "téli álmából". Ugyanis a szokásos mezőnyből sokan hiányoztak. Pedig jó volt a szervezés, a helyszín és jó volt újra versenyezni. Az első versenyhez képest nagy létszámú F2B és F4A mezőny jött össze. Aztán mire elkezdtük a versenyt, az időjárás már megmutatta, mire számíthatunk aznap. Kiszámíthatatlan, hirtelen széllökések nagyon megnehezítették a vezetést. Nagy ritkán csitult csak el lágy szellőre. Inkább olyan erős hullámokkal birkóztunk, hogy időnként már majdnem azon gondolkoztam, vajon felborítja-e a hajómat. Egy-egy futamon belül is teljesen különböző irányú és erősségű szél fújt. Emellett azért a technikai hibák is jöttek szép sorban. Volt megállt hajó, Kornis Janinak tönkre ment az akksija, Gulyás Petivel ketten ugyanazon a csatornán kezdtünk és már néhány kapun túl voltam mire rájöttünk, én elszakítottam akksi cserénél az egyik motor vezetékét, Hüvös Ferinek vacakolt a kormánya.
Végül is a klub színeiben ketten indultunk, Viniczai Feri 1. lett DS-ben én pedig 2. lettem F2B-ben és 3. F4A-ban. Kezdésnek nem rossz. A részletes eredmények és fotók az Egyesületünk weboldalán a NAVIGA versnyinformációk alatt találhatók.
Következik Kőkapu május 11-12-én.

2

Válasz: NAVIGA 2013-as versenyek

Szokás szerint már Pénteken érkeztünk, a pályát is gyorsan sikerült felállítania Feriéknek. Mivel a meterológia Vasárnapra erős hidegfront érkezését jósolta, Szombatra két futam lett tervezve. Így akkor is értékelhető lett volna a verseny, ha tényleg rosszra fordul Vasárnap az idő.
43 hajót neveztek be a versenyre. Eljöttek barátaink Szlovákiából is. Egyesületünket a fiam és én képviseltük. A technika ördöge csak néha sújtott le. Kovács Sándornak törött el egy gőzcső forrasztása, Ledzényi Petinek pedig a harmadik futamban megbolondult a hajója és alig lehetett vele kievickélni a partra. Én a 100M-en kívül a 2,4Ghz-re átépített tolóhajómmal is akartam indulni. A verseny előtt addig próbálgattam összehangolni az adót az új vevővel, míg végül már a 100M vevőjét sem ismerte fel. Nem volt más megoldás, fiam hajójából felváltva kellett használnom a régi 40MHz-es vevőt az Ő hajója és az én hajóm között. Így nem értem le az eddig bevált beállításaimat sem. Ennek ellenére az első futamban 100 pontosat vezettem. Peti is jól ment. A második futamban is csak két érintésem volt, Petinek pedig csak egy. Vasárnapra nem érkezett meg a rossz idő, így ugyan olyan szép, majdnem tükör sima vízen vezettünk Vasárnap is. Én ismét hibátlant vezettem, Peti is nagyon jól ment. A futam átlagom 100 pontos lett, a második legjobb műszaki pontot kaptam, mégis "csak" második lettem (ilyen magas pontszámom még soha nem volt F2B-ben). Ugyanis rájöttünk, hogy itt ezen a hétvégén csak doktori címmel rendelkezők nyerhettek:-) Dr. Hüvös Feri lett az első F2B-ben és F4A-ban is, Dr. Kornis Jani pedig F2A-ban lett első. A részletes eredmények és fotók az Egyesületünk weboldalán a NAVIGA versenyinformációk alatt lesznek láthatók.
Köszönet a jó versenyért a rendezőknek és vendéglátónknak - a Kőkapu komplexum tulajdonosának - Muha Józsefnek is.
Legközelebb Sarkad következik Május 25-én.

3

Válasz: NAVIGA 2013-as versenyek

Sajnos nem tudtam részt venni a sarkadi versenyen, úgyhogy beszámolót sem tudok róla írni. Helyette nézzétek meg az eredményeket az Egyesület weboldalán a NAVIGA versenyinformációk alatt.
Legközelebb Székesfehérvár jön Június 8-án.

4

Válasz: NAVIGA 2013-as versenyek

2013.Június 8, Székesfehérvár. Valentinyi Gyula barátomért is be kellett ugranunk Pestre, így kitérőt tettünk. Sikerült is kb. 20perc késéssel érkeznünk. Gyors nevezés és már kezdődött is az F2B műszaki bírálat. Idén egy picit kevesebben neveztek, mint tavaly, de még így is bőven 40 feletti hajó indult. Szerencsére sok versenybíró dolgozott, gördülékenyen haladtunk. Az időjárás is egész szép kora nyári volt. Bár időnként az addigi szinte tükör sima vizet hullámossá tette egy-egy hosszabb szelesebb időszak, összességében rendben volt ez is. Aztán délután már borult, dörgött, villámlott északról, ezzel együtt a szeles időszakok is erősödtek. Így nem lehetett tudni, kinek milyen idő jut a saját futamára.
A Tb100M-mel elégedett voltam, szépen ment, jó volt vezetni. A kis tolóhaj 2.4GHz-es elektronikáját is sikerült életre kelteni a kőkapui horror után, így ezzel is indultam. Szokatlan volt, de ehhez képest jól ment. Azért persze a többi F4A versenyzőhöz képest már korántsem, de sebaj. Meg kell szokni ezt a hajót is!
Ismét nemzetközire sikeredett a verseny, mert érkezett versenyző Szlovákiából is és ketten Ausztriából. Mindig jó új hajókat látni. Erre most az F4B és C kategóriában volt leginkább alkalmam. Mind egytől egyig gyönyörűek voltak. Különlegesek voltak az osztrák hajók is. Az egyik például egy élethőre elkészített tengeri két!! gőzgépes vontató, a másik pedig egy nagyon kicsi tengeri halászhajó volt. A halászhajó szerintem már alatta volt annak a határnak, amivel még lehet nyílt vízen úsztatni. Erre rácáfolt a versenyző kolléga, aki meglepetésemre 100 pontos futamot ment vele.
Egy-két akció ismét volt. Én amiatt aggódtam, hogy fogja bírni az adóm 1300mAh-s aksija az eddigi két futam helyett a négy futamot. Szerencsére kibírtam gond nélkül. Ferinek azonban futam közben merült le az adó aksija. Nem esett pánikban, gyorsan kicserélte egy új példányra és szerencsésen kihozta a hajót vele. A nagy beszélgetések közepette én meg elfelejtettem fiam hajójában aksit cserélni az első futam után. Erre persze már csak a második futamban akkor jöttünk rá, amikor a hajó elkezdett szaggatni, kihagyni. De Peti ügyes volt és még így is teljesíteni tudta a futamot. Gyula barátom már nem volt ilyen szerencsés. Az Ő gőzhajója az első futamban kigyulladt. Azonban a mentés gyors volt, így nem esett különösebb baja a szép járgánynak.
A verseny vége felé az eső próbálkozott egy kicsit, de nem tudta komolyan megzavarni a futamokat. Az eredményhirdetésre pedig már ismét sütött a nap, jókedvű versenyt zártunk megint.
A főoldalon a NAVIGA embléma alatt találjátok ismét az eredményeket.
Következik Ózd Június 22-én.

5

Válasz: NAVIGA 2013-as versenyek

Az ózdi versenyt kihagytam harmadik gyerkőcöm születése miatt, így arról nem írok beszámolót.
De Július 13-án ott voltunk Szegeden. Most végre időben indultunk nagyobbik fiammal, időben oda is értünk. Volt idő nyugodtan benevezni, kipakolni. 10 órakor a teljes mezőny felment a Pláza épületében levő "165 éves a Magyar Honvéd folyami hadihajózás" című kiállítást megnézni és az ünnepi megemlékezésen részt venni. Emiatt kicsit csúszott a szokásos menetrend, csak 10.30-kor kezdődött a verseny. Elég szép, népes mezőny jött össze, több mint 40 hajóval. Kellemes, de azért szeles időben zajlottak a a futamok. Peti egyből az első futamban vezetett egy 100 pontosat, aztán szerencsére nekem is összejött az első futamban egy hibátlan vezetés. Harmadik legjobb műszakit kaptam, úgyhogy biztató volt a helyzet. A tolóhajóval is egész jót mentem. Az első futamok után egy kis adó akksi töltéssel megnyugtattam magam, hogy ki fogja bírni a hátralévő két futamot. Peti hajójában is új NIMH akksi volt kipróbálatlanul, úgyhogy erre is rátöltöttünk. Nem csak a szeles idő volt cseles, de műszaki gondok is adódtak itt-ott. Viniczai Feri új elektromos hajója makacsolta meg magát, de nagyon. Hosszas kísérletezgetések után derült ki, hogy a szabályzó a hunyó. Leginkább az ifi Lódi Patrikot sajnáltam, neki is megállt a pályán a hajója. Szegény így nem tudta teljesíteni a futamot és alig tudták Őt megvígasztalni.
A szélben igazán a nagy hajók úsztak szépen. Az F2C-ben nevezett - akár 10 kilós - nagy vasak szinte siklottak a vízen, kikötéskor sem fújta el őket a szél.
A második futamban is jókat úsztattunk, bár nem hibátlanokat. Ennek az lett a vége, hogy Petinek szétdobást kellett csinálnia az ifiben. Az idei szabályok szerint ilyenkor a pályát fordított irányban kell végig vezetni. Izgultunk is, de sikerült egy elég jó 96 pontosat vezetnie. Aztán jött Lódi Józsi és a kis tolóhajójával simán megcsinálta a 100 pontos futamot, ami abban a szélben, azzal a hajóval elismerendő teljesítmény.
A végén minden TIT-HMHE színeiben indult versenyzőnk dobogós lett, úgyhogy ismét jó érzés volt ennek az Egyesületnek a tagja lenni.
Az eredményhirdetés alatt a hangulatról főként Bolyki Zsolti gondoskodott, minden kihez volt egy poénja. Így lett Zsolti a névadó keresztapja Szujó "Kíméletlen" Zoltánnak, aki az F4A-ban mindkét futamát 100 pontosra teljesítette, ezzel esélyt sem hagyva a többieknek a győzelemre.
Szóval ismét egy jó hangulatú versenyen voltunk komfortos környezetben, köszönet a versenyért.
Az eredmények az Egyesület főoldalán a NAVIGA logóra kattintva tekinthetők meg.
Következik Miskolc Július 27-én.

6

Válasz: NAVIGA 2013-as versenyek

Július 27-én korán reggel indultunk nagyobbik fiammal Miskolcra. Nem voltam biztos benne, hogy jó ötlet-e elindulni, mert nagy meleget jósoltak. Már odafelé a kocsiban is melegünk volt, de amikor 9-kor megérkeztünk, már perzselt a nap. Szerencsére a szervezők most is komfortosították a helyszínt, amennyire csak lehetett. Vadonat új nagyméretű sátrak alatt állították fel az asztalokat és padokat. Így a verseny ideje alatt mindenki a sátrakban talált árnyékot. Erre szükség is volt, mert amúgy a görömbölyi tó nem kényeztet el a parton álló fák árnyékával.
A rajt kicsivel 10 óra utánra sikerült, Feriék egy kicsit késve érkeztek. Érdemes volt rájuk várni, mert így lett teljes a bírói csapat. Szlovák barátaink ismét eljöttek. Bár volt számomra új versenyzőjük is, de volt hiányzó is - Misák András betegség miatt nem tudott eljönni. A betegség sajnos mást is sújtott, a hiányzó gyomai csapatból László Misi van már éppen gyógyuló félben. Székesfehérvár csak az ifikkel képviselte magát. Pestről is kevesen jöttek. Többen most nyaraltak, a többiek pedig valószínűleg a nagy meleg miatt maradtak otthon. De azért  szerencsére a helyi erők meg néhány távolabbról jött versenyzőből összejött egy kis mezőny.
A pálya azért tartogatott meglepetéseket. Ugyan a szabvány pálya lett kitűzve, de a távoli kapu ferdére sikerült. Először azt hittem, hogy így sokkal könnyebb lesz a dolgunk, de aztán a szinte nem is fodrozódó vízen nem lehetett a bójákat jól látni. Nehéz volt eldönteni, hogy amit látunk, annak mekkora része a vízfelszínen levő tükröződés és hol ér bele a bója a vízbe. Így nehéz volt célozni. De a bal alsó kapu is tréfás volt. Sajnos kicsi a tó vízfelülete, ezért ez a kapu közel került a bozótos parthoz. A kapu előtt a víz alatt ágak voltak, amiből az egyik alig láthatóan éppen hogy kiemelkedett. Petinek ez nem okozott gondot, mivel az Ő hajója szinte sarkon tud fordulni így nem kell nagy ívben ráfordulnia a kapukra. De a hosszú keskeny hajóknak nehéz volt elkerülni az ágakba való beleakadást. Még szerencse, hogy a toló hajóval mentem először, amivel persze szerencsésen meg is fogtam az ágat. Először megállt, aztán visszapattant a nem látható vízalatti akadályról. Így tudtam meg, hol kell vigyázni. Aztán F2B-ben már hasznosítani kellett ezt a tapasztalatot. A 100M-mel az ideális nagy ívben való ráfordulás helyett szinte átlósan kellett áthaladni a két bója között. Ebben a kategóriában a négy hajóból három az Osztrák-Magyar Monarchia hadihajójának modellje volt.  Ez az oldalsó bója még Ferit is megtréfálta. Annyira figyelte a víz alatti ágat, hogy aztán már nem maradt elég helye a beforduláshoz, így nekisodródott a kapunak. Műszaki hiba csak Számadó Pistánál adódott. Az egyik futam végén alig tudta kihozni a hajóját vízből. Végül a kikötött mentőcsónakban állva az adóantennával "pecázta ki" a hajót.
Délben a szervezők ebéddel vendégelték meg a versenyzőket, így volt egy rövid szünet. Ennek ellenére hamar véget ért a verseny a kevés hajó miatt. Ekkor ért a következő meglepetés. Azt már elég hamar észrevettem, hogy Petinek szétdobása lesz ifiben a második helyért. De akkor lepődtem meg, amikor engem is szólítottak szétdobásra F4A-ban a harmadik helyért. Szóval apa és fia még egyszer, de most már ellentétes irányban a pályán. A ferde távoli bója Petinek nem kedvezett, ellenfele jobban ment. Nekem a fordított menet irányban érdekes módon jobban sikerült teljesítenem, mint magán a versenyen. Így mindketten harmadikok lettünk ezekben a kategóriákban. F2B-ben felzárkóztam ugyan Feri mögé, de megelőzni most sem tudtam.
A versenyt végül is nem éltem meg olyan szenvedésnek, mint ahogy a hőség miatt vártam, bár éreztem hogy több helyen kicsit leégtem.
Külön köszönet és elismerésem a szervezőknek, akik ilyen izzasztó időben is lelkiismeretesen előkészítettek mindent és végig csinálták a versenyzőékénél hosszabb és fárasztóbb napot.
Az eredmények az Egyesület főoldalán a NAVIGA logóra kattintva tekinthetők meg.
Ártánd, Forgó "Kínai" Gyula emlékverseny a következő és a bajnokság utolsó előtti fordulója Augusztus 10-11-én.

7

Válasz: NAVIGA 2013-as versenyek

2013.Augusztus 24-25 Gyomaendrőd, az Országos Bajnokság záró futama. Nekem ez az egyik kedvenc versenyem. Ennek megfelelően már Pénteken délután elindultunk Petivel. Ismét megálltunk Pesten, hogy felvegyük Valentínyi Gyula barátomat is. Sajnos Gyula gőzhajója megmakacsolta magát, így Gyulától szokatlan módon elektromos hajóval jött - a Snowberry-vel. A négy hajó, a felszerelés, a csomagok, plussz a sátorozás kellékei alaposan megtöltötték a kocsit. Este 7-re értünk a vízhez. Az első dolgunk a barátok, ismerősök üdvözlése volt, aztán már szedtük is elő a hajókat és már kezdtük is a pálya begyakorlását. Erre szükség is volt, mivel László Misiék szeretnek egyedi pályákat építeni, ez is ilyen volt. Én speciel nagyon szeretem az egyedi pályákat, mert mindenki akkor látja őket először és egy kis változatosságot visznek a versenyekbe. A gyakorlásra kb. fél óránk maradt, mert még világosban fel kellett vernünk a sátrat is.  A pálya cseles volt, az első és az utolsó kapun kívül mindegyikre nagyon oda kellett figyelni. Szombat reggel hamar összegyűlt a csapat és a rajtig hátralévő időt is többen kihasználták egy kis gyakorlásra. A megnyitó után Pintér Janó gőzhajója tett egy tisztelet kört az elhunyt modellezőtársaink emlékére. Aztán elkezdődött a verseny. Nagyon szép idő, kellemes nyári meleg és nagyon kis szél és hullámzás kísérte végig a hétvégét. Sokan összejöttünk, de néhányan sajnos hiányoztak a megszokott gárdából. Leginkább a pesti versenyző létszám volt foghíjas. Így a versenyen a legtöbb hajóval szerintem a székesfehérvári klub indult. Nagyon jó utánpótlás nevelésüknek köszönhetően mindíg több ifi versenyzőt tudnak felvonultatni bármelyik másik klubnál. Közben zajlottak a futamok, mi is sorra kerültünk, egészen jókat sikerült vezetnünk. A gyomai versenyen mindíg jó a hangulat. Különösen, ha közben gyakran hallani a csengő szót. Aki volt már itt, az tudja miről van szó. A gyakori csengetésnek lett is eredménye, egyre nagyobb jókedv hallatszott a szakácsok és a büfé részleg felől. De a két szakács amúgy is a hangulat motorja volt. Például amikor Dúzs Karcsi bácsi vagy éppen Lukács volt futamban, ők "vigyázz, mert szurkolunk" felkiáltással kezdték sziporkázóan kommentálni barátjaik manővereit. Persze a teljes mezőny nagy derültségére. A futamok jócskán elhúzódtak, de azért a szokásos év végi megbeszélést a következő évre tervezett esetleges változásokról , eseményekről és a versenynaptár tervezetről ismét sikerült megtartani. Mi izgatottan vártuk hogy besötétedjen, mert mindhárman beneveztünk az éjszakai futamra is. Ez egy különösen érdekes színfoltja a versenynek. A bójákat belülről ki lehet világítani, így sötétben is lehet a pályán hajózni. Persze így még nehezebb vezetni, mert hiába vannak kivilágítva a hajók is, sokkal kevesebb viszonyítási pont van, nehezebb felbecsülni a hajóhelyzetét és haladási irányát a kapukhoz képest. Sok hajó csak ideiglenes világítást kap direkt erre az egy futamra. Én is így tettem Petivel. Peti yachtjára két LED-es elemlámpát ragasztottunk fel, elég megnyerően néztek ki. Viszont az én tolóhajómra már nem jutott elemlámpa. De még otthon kaptam kölcsönbe két flexibilis LED sort. Ezeket függőlegesen ragasztottam fal a parancsnoki hí két oldalára. Emiatt a kis toló hajó úgy nézett ki, mint egy csiga, aminek a lámpák  a csápjai. Ezzel többeknek sikerült derültséget okoznom. Bevallom, erre az összetákolt megoldásra én sem voltam büszke, de erre az egyszeri alkalomra nem akartam több energiát fordítani. Bezzeg Gyulának ilyen gondja nem volt. A Snowberry szépen ki volt világítva az eredetihez hasonló módon. Csakhogy a vízen derült ki mi mennyit ért. Például a mi yachtunk két elemlámpája nem sikerült túl jól. Magasra hordtak, szembe jövet elvakították Petit, hátulról meg nem látszottak. A tolóhajóm világítása viszont fényesen bevált - szó szerint. Hatalmas fényerővel ontotta magából a fényt, megvilágítva maga előtt mindent és a hajó helyzete is mindíg egyértelmű volt nekem. Olyan volt a hatása, mintha egy mentőhajó bekapcsolta volna a hatalmas teljesítményű kereső reflektorait hajótörötteket keresve. Az idegen pálya és a sötét ellenére egyre-másra kezdtek születni a 100 pontos futamok. Végül a benevezett 15 versenyzőből hatan vezettek hibátlant. Ez akkora meglepetés volt mindenkinek, hogy teljesen leblokkoltunk. De hát döntésre kellett vinni a dolgot, nem lehetett hat győztes, elindultak a szétdobások. Hogy nehezebb legyen, ezt más nyomvonalon kellett teljesíteni, méghozzá ellentétes irányban. Ha a sötét és az egyedi pálya nem is, de ez már szét tudta szórni a mezőnyt. Ezzel nekem is meggyűlt a bajom. A sötétben belezavarodtam a pályába és rossz irányba mentem kihagyva három kaput. Így az eredeti 100 pontos futamom végül nem volt elég a dobogóhoz sem, hatodik lettem.
Vasárnap reggel 9-kor kezdtük a hátralévő futamokat. Amint egy-egy kategória végzett, Hüvös Feri azonnal elkezdte az Országos Bajnokság eredményeit is összesíteni Viniczai Feri segítségével. Mire mindenki lefutott, szinte azonnal kész is volt a bajnokság eredménye is. Közben-közben azért ismét láttam érdekes dolgokat. Viniczai Feri például beindította a saját készítésű gőzturbináját és négyhengeres gőzgépét is. Mindkét szerkezetet sokat körbe álltuk és megcsodáltuk. Nekem nagyon tetszettek a fehérvári ifik kis yachtjai is, amikben parányi háromfázisú motorok dolgoztak olyan erővel, hogy a hajók teljes gáznál majd' elszálltak. Aztán Bolyki Zsolti most üzemelte be épülőben levő kit schnellboot-ját. Szóval volt látni való.  A túlparti nyaralók csónakosai idén viszont sokkal kevésbé tartották tiszteletben a versenyt és a pályát. Többször meg kellett őket kérni, hogy hagyják el a pályát. Az éjszakai futamban is kivilágítatlanul megpróbáltak átvágni a pályán. De szerencsére még csak hangos szóváltásig sem jutott el a dolog.
Még tartott a verseny, de már kikészítették Lukácsék a díjakat. Aztán az utolsó hajó után még egy kis ebédszünet következett, majd jött az eredményhirdetés. Megint voltak "gyűjtögetők", akiknek több érem is zörgött a nyakában a ceremónia végére. Az egyik mókás jelenet az volt, amikor Nagy Józsi a sajátjai mellett a távol levő pesti versenyzők díjait átvéve már a nyakában is lógott valami, az egyik kezében még három éremmel már csak a másik kezével tudta átvenni a következőt. De rajta kívül Németh Gyuri, Szujó Zoli, Viniczai Feri, Számadó Pista, Fejér Karcsi, ifj. Plank Laci, Völgyi Laci, Hüvös Feri, László Misi és jó magam is "gyűjtögettünk". Az ifik közül nagyobbik fiam - ifj. Kovács Péter és Bobcsák Máté (az éjszaka bajnoka is egyben) csatlakozott még a sorhoz.
Az eredményhirdetésre már szinte mindenki bepakolt, úgyhogy utána elkezdtünk búcsúzkodni egymástól. Mi is betuszkoltuk a cuccunkat a kocsiba és haza indultunk. A haza úton boldog is voltam az elért helyezések miatt, de szomorú is egyben.  Nekem ilyenkor mindíg fáj a szívem, hogy ezt a csapatot csak 8 hónap múlva látom ismét és csak akkor versenyzünk újra együtt.
Még egyszer köszönöm a szervezőknek és lelkes segítőiknek a jó versenyt!
A részletes eredmények az Országos Bajnokság eredményeivel együtt az Egyesületünk oldalán a szokásos helyen (a főoldalon a NAVIGA ikonra kattintva) tekinthetők meg.