1

Téma: Naviga 2014-es versenyek

Bánk, 2014.április.26. Az idei szezonnyitó verseny kicsit korábbra került a megszokott május eleji időponthoz képest, hogy a versenyek  eloszlása egyenletesebb legyen.
Esős, borult időt ígért a meterológia, ezért sok kétséggel indultam el reggel otthonról. Bár az eső akkor és ott még nem esett, de egyre közelebb érve Bánkhoz előbb csak eleredt, aztán egyre erősebben esett. Ha már úton voltam, nem akartam visszafordulni anélkül, hogy megnézzem lesznek-e egyáltalán mások is, vagy csak én voltam ilyen elszánt.
Odaérve már eleve esőkabátban kellett kiszállni a kocsiból. A parton néhány szintén esőkabátban álldogáló modellező várta az idő javulását. Gulyás Józsiék is esőkabátban építették a pályát. Nem csak mi versenyzők, de Ők mint szervezők is bizonytalanok voltak benne, hogy egyáltalán legyen-e verseny. De aztán látva, hogy elegendő versenyző jött el ezen az esős napon is, ha késéssel is, de elindult a nevezés.
Mire aztán elsőként rajthoz szólítottak F4A-ben, már alig esett. Jól is vezettem, pedig ebben az évben egyáltalán nem tudtam a szezon előtt gyakorolni. Kezdtünk bizakodni. Aztán az eső még többször is rákezdett, de egyre hosszabbodtak az eső mentes időszakok. A verseny vége felé már teljesen szép volt az idő is és egyre több látogató sétált ki a tópartra megnézni a versenyt.
Velem ellentétben azért volt akinek jobban sikerült a felkészülés. Németh Imre például két új hajóval is rajthoz állt (egy F2C kategóriájú csatahajóval és egy tengeralattjáróval), emellett pedig megnyerte az F4A kategória kupáját is. Itt  egyébként az első három helyezett között csupán 0,7-0,7 pont különbség volt.
Nagyon tetszett még Nagy Józsinak a KELÉN balatoni személyszállító csavargőzöse is.
Ahogy Gulyás Józsi az díjkiosztón kiemelte, az fiatal versenyzők keményen feladták a leckét. Ifjúsági kategóriában Bobcsák Máté 200 pontos hibátlan eredményt ért el. F4A-ban pedig Gulyás Peti tudott szintén 200 pontos eredmény elérve győzni.
A rossz idő miatt azonban csak 33db hajót neveztek be, így nem minden kategóriában jött össze a szükséges három versenyző a kupák kiosztásához. Így az DS, F4B és F4C kategóriákban nem hirdettek kupa győztest.
Összességében megérte végig kitartani, megjavult az idő. Bár egy nagyon alapos hajó takarítás még mindenkinek hátra volt otthon, mert az eső és a vízen úszó hordalék szutykossá tette a hajókat.
Az eredmények a főoldalon levő NAVIGA emblémára kattintva tekinthetők meg.
Következő verseny Kőkapun lesz, 2014, május 17-18.

2

Válasz: Naviga 2014-es versenyek

Kőkapu, 2014.05.17-18. Kőkapu nekem szent és sérthetetlen. Még Yvett ellenére is. Szeretem ezt a helyet és ezt a versenyt. Ezért egész héten naponta többször is figyeltem az időjárás jelentést, hátha már túljutunk addigra a mélyponton. A felkészülésem sajnos ismét a nullával volt egyenlő. A hajókat is csak Pénteken reggel tudtam bepakolni és már majdnem dél volt, mire elindultunk Petivel. Piliscsabánál baleset miatt útzár, visszafordulás, Tinnye, Telki, Budakeszi felé kerő, Budakeszin felhőszakadás. Ráadásul még Pesten is volt két elintézni valóm, úgyhogy már fél három volt, mire felhajtottunk az M3-asra. Itt már szép napsütésben autóztunk Miskolcig. Arra gondoltunk, igazuk volt a meterológusoknak, tényleg egyre javul az idő. Aztán a Szerencs és Tokaj közötti felhőszakadás már kicsit elbizonytalanított, de Kőkapura már ismét napsütésben érkeztünk. Addigra Feriék már építették a pályát. Mire leértünk a vízhez, már csak a távoli kapu irányba állításához adhattunk instrukciókat. Mivel Peti még egyáltalán nem hajózott idén, vízre tettük a hajókat és gyakoroltunk egy kicsit.
Itt derült ki, hogy a Klub színeiben induló versenyzők közül csak mi ketten tudtunk eljönni Petivel. Betegség, technikai és munkahelyi problémák akadályozták a többieket.
Szombaton délelőtt már nem sütött a nap, de nem is volt rossz idő. Aztán délben, amikor elkezdtük a versenyt, már lógott az eső lába. De nem sokáig, mert csak a három ifi versenyző tudott lefutni és már esett is. Először még csak gyengébben, de egyre erősödött. Átmeneti szünetet iktattunk be a versenybe amíg az eső el nem csillapodik. Behúzódtunk a fák és az asztalokat védő ponyvák alá. Aztán ahogy erősödött az eső, úgy kezdtek elszállingózni a versenyzők a szállásukra. Végül mi is feladtuk és visszavonultunk és elmentünk ebédelni. Valamikor fél négy felé aztán Ledzényi Peti kopogott be, hogy ismét elindult a verseny. Most már esőkabátban idultunk le a vízhez. Már mentek az F4A futamok, hamarosan én is sorra kerültem. Az eső azért nem állt el teljesen, Péter tartotta fölém az esernyőt, hogy az adó ne ázzon el. Hamarosan ismét ki lett hírdetve a szünet. Az addigra már elázott felszerelést ismét felcipeltük a hotelhez és behúzódtunk a szobába. A tulajdonos - Muha József úr - ebben az évben is vendégül látta egy finom vacsorára a versenyzőket. Az eső éppen addigra állt el. De mivel már hamarosan szürkült is, nem volt értelme megint elkezdeni a futamokat. Helyette beszélgettünk egy jót vacsora közben, utána pedig Péterékkel bitoroltuk előbb a bowling pályát, majd a csocsó asztalt.
Vasárnap reggel időben kezdtünk, de hogy leglább a két futam meglegyen minden kategóriában, egyszerre két hajó volt a pályán. Így sikerült is fél egy felé befejezni a versenyt. Az előző napi eső után tocsogós-dagonyás volt a vízpart, jól összesároztuk a cipőinket. Közben szinte 10 percenként változott az időjárás. Volt kellemetlen hideg szél, volt teljes szélcsend, napsütés és majdnem eső is esett. Nehéz volt kiszámítani a taktikát, mert egy futamon belül is nagyot tudott változni az idő. A még sima vizen induló hajót a kikötésre feltámadt szél simán nekinyomta a kikötő rúdnak. Nehéz volt hibátlan futamot teljesíteni.
Néhány szó azért essen a modellekről is. Nagy Józsi szép KELÉN-je Bánkon még csak a depóban volt látható, de itt végre gyönyörködhettünk benne a vízen is. Végre ismét egy szép magyar hajó! Misák András vezetésével szlovék barátaink is itt voltak. Az övék volt az a szép gőzhajó is, ami nem csak kidolgozottságával, hanem sebességével is mindenkit lenyűgözött. A hajóik között én meglepetten láttam egy olyan kicsi halászhajót, amekkorával max a gyerekek szoktak a fürdőkádban játszani. Az egész jó ha volt 30 cm! Mégis szépen úszott és ügyesen teljesítette a futamot. Egy szintén szlovák modellező egy sárga quadcopterrel  készített légifelvételeket a versenyről. A parton szinte mindenkinek a kezében fényképezőgép kattogott, amikor pár méternyire megközelítette a nézőket.
Amilyen kiszámíthatalan volt az időjárás, annyira megbízhatóan működtek a hajók. Szokatlan módon, egszer sem kellett beevezni hajóért.
Az eredményhirdetésre már szép napos időben került sor. Bár Yvett erősködött, mégis a modellezők győztek, sikerült rendben befejeznünk a versenyt. Ismét csak köszönet Hüvös Ferinek és a versenybíróknak a rugalmasságért, amivel az időjárás változásai ellenére végig vittél a versenyt. A versenyzőket a kitartásukért (senki sem ment haza a rossz idő ellenére Szombaton), Muha Józsefnek pedig a vendéglátásért és mert ismét helyet biztosított a versenynek.
Eddig két versenyből kettő volt elázós. Remélem ezzel ez a sorozat le is zárult erre az évre és jönnek a száraz versenyek.
Eredmények és fotók a szokott helyen. Következő verseny Sarkad, Május 31-én.

3

Válasz: Naviga 2014-es versenyek

2014.05.31, Sarkad. Sajnos nem tudtam elmenni erre a versenyre, a kőműves csak ekkor ért rá a lakásfelújításom következő lépésénél. Úgyhogy ez a rövidebb a megszokottnál és másodkézből valók az infóim.
A sarkadi verseny egy nagyon szép tavon van a városban, a part nagyon kúltúrált, jól lehet parkolni, nagy fák adnak árnyékot. Szóval, ha jó az idő, nagyon jó versenyt lehet ott rendezni. Hát idén egyáltalán nem volt jó idő. Nagyon erősen szeles, esős idő volt aznap. A rossz idő miatt kevesen voltak a versenyen. Pár éve már járok versenyezni, de ilyet még nem láttam, hogy ifi kategóriát nem tudtak indítani, mert nem volt versenyző. Akik eljöttek, azoknak rendesen meggyűlt a bajuk az időjárással. Több hajóba is bejutott a víz, annyira hullámos volt a tó. A futamok között ezért többeknek küzdenie kellett az elektronika szárításával, szervók és egyebek cseréjével. Sajnos az egyik hajóba annyi víz jutott, hogy elsüllyedt futam közben. A hideg víz ellenére sikerült kitapogatni a tó fenekén a hajótest, így az megmenekült. A felépítmény viszont sajnos odaveszett, az nem lett meg.
Nem tudom mi van idén az időjárással, de eddig három hazai versenyből három versenyen eláztak a versenyzők (ráadásul a linzi verseny is esős volt). Remélem a többi versenyünk most már normális időjárás mellett fog zajlani.
Eredmények és fotók a szokott helyen, a NAVIGA logóra kattintva tekinthetők meg.

4

Válasz: Naviga 2014-es versenyek

2014.Június 14, Székesfehérvár. Idén is vittem Valentiny Gyula barátomat, ezért Pest felé kerültünk. Sikerült betartani a tervezett indulást, így 9-re már oda értünk a "tetthelyre". Az előző napok kánikulája után végre normális nyári napokat jósoltak 25-28 fokkal. Ehhez képest nagyon erős szél és érzetre max.20 fok fogadott minket. A pálya ebben az évben ismét a tónak a gimnázium felöli oldalán lett felépítve a túlparti szállodaépítés miatt, de sajnos ez a szelesebbik, hullámosabbik része a tónak. A szél most annyira erős volt, hogy sokan azon gondolkoztak, vízre rakják-e egyáltalán a hajójukat. Legalább öten döntöttek úgy, hogy nem kockáztatják hajójuk épségét. Ezen kívül idén nem a szabvány NAVIGA pályát építették fel Karcsiék, hanem egy egyedit. Én megérkezésünk után azonnal beneveztem a hajókat és gyorsan vízre raktam a 100M-et, hogy kipróbáljam a pályát és lássam mennyivel kell figyelembe venni a szél sodró erejét. Hát durva volt. A szél annyira sodorta  ahjót, hogy a kapuk előtt rendkívül nagy rátartással kellett a kanyarodást kiszámolni. Már messziről irányba kellett állítani a hajót, különben kanyarodás közben simán elfújta a szél a hajót a kapuk mellett.
A rendkívül nehéz időjárás miatt a szervezők nem vették szigorúan a 7perc betartását. F4A-ban érdekes módon a kis tolóhajómnak nem okozott különösebb gondot az időjárás. Meglepő módon még tolatáskor sem vált kezelhetetlenné az erős oldalszélben sem. Aztán amikor a 100M került sorra az F2B-ben már más volt a helyzet. Igyekeztem úgy manőverezni, hogy ne oldalról kapja a szelet, de ez persze nem volt lehetséges állandóan. Így amikor kénytelen voltam úgy fordulni, hogy a hajó oldalról kapta a szelet, időnként annyira megdőlt, hogy többen azt hitték fel fog borulni. Én bíztam a hajómban, mert kipróbáltam mekkora dőlést bír ki borulás nélkül. Belül minden rögzítve van, a leemelhető fedélzet pedig le van csavarozva, legvégső esetre pedig az orr torpedóvető előtti rész egy válaszfallal vízmantes rekesznek van kiképezve. De ezek ellenére nem mindíg volt jóleső érzés a hajót vezetni. Most valahogy nem tudtam a szép kecses siklásában gyönyörködni, ez küzdelem volt a háborgó vízzel. Ez volt az a helyzet, amikor megértettük, milyen is viharos tengeren hajózni, aaz ember izgul a hajóért. Szóval a többi versenyhez képest nem ment valami fényesen. De a viharos tóhoz képest elégedett vagyok, hogy műszaki hiba nélkül végig ment a hajóm.
Ez sajnos nem volt elmondható másokról. Ilyen sok műszaki mentésre egy verseny alatt nem is emlékszem. Az erős szélben a hullámok felcsaptak a fedélzetre és ha az nem volt vízmentesen lezárva, a hajótestbe bejutó víz miatt sorra álltak le a hajók. A mélypontot az jelentette, amikor először Fejér Karcsi hajója borult fel, azután pedig Uhrin Lubos kit-ből épített rombolója borult fel az erős szélben! Szerencsére minden hajót sikerült kimenteni és egy sem süllyedt el.
Nem úgy, mint Bolyki Zsolti. Versenbíróként annyira figyelte a rábízott hajót, hogy nem állt meg a stég szélénél és beleesett a vízbe. Szerencsére a tó itt csak derék ért és a víz is meleg volt. De azért eg gyors átöltözés és telefon szárítás így is kellett.
Ehhez képest már szinte eltörpült az a vidám pillanat, amikor a mentőhajóként használt túrakenu padlóján Selyem János felfedezte a már mumuifikálódott döglött verebet. János már majdnem befejezte első RC hajóját, a BALATON csavargőzöst, úgyhogy elhozta, hogy a verseny után végig menjen a pályán. De ez a viharos szél matt teljesen reménytelen lett volna az 1cm-es oldalmagassága miatt. Úgyhogy csak az asztalon láthattuk a hajóját.
A hajókról és a versenyzőkről is essen néhány szó. Újdonságként-kuriózumként a szovjet korszakból származó G5-ös torpedónaszád tetszett leginkább. Igaz, hogy még építés alatt állt, de annyira különleges a hidroplánok úszótalpára hasonlító teste és annyira szép volt a részletek kidolgozása. Most már tekinthetjük hagyománynak, hogy szlovákiai barátainkon kívül osztrák versenyzők is vízre szálltak. Viszont sajnos lassan az is hagyománnyá válik, hogy alig van ifi versenyző. Ezen a versenyen is összesen csak hárman voltak.
Nem tudom mi van idén az időjárással, de még nem volt normális verseny. Vagy zuhog az eső, vagy pedig viharos szél fúj a versenyeken. Most már jó lenne normális időjárásban is hajózni.
Összességében azt mondhatom, ennyire kalandos versenyen még nem voltam.
Az eredmények a szokásos helyen megtekinthetők.
Két hét múlva következik Ártánd.

5

Válasz: Naviga 2014-es versenyek

Szeged, 2014.Július.12. Szeretem a szegedi versenyt. Lehet, hogy kicsit kényelmes vagyok, de tudom értékelni ha megfelelőne konfortosak a körülmények. Az ártándi versenyt sajnos ki kellett hagynom, ezért már nagyon vártam ezt a hétvégét. Az időjárás jelentés alapján bármilyen idő előfordulhatott, de alapvetően nem kánikulát jósoltak. A készülődés és a pénteki indulás sem volt probléma mentes, kicsit megint kapkodás lett a vége. Pesten még beugrottunk Gyuláért és már mentünk is. Nálunk még kellemes és száraz idő volt, ezért egyre inkább elszomorodtam, ahogy előbb csak szemerkélő, majd Kacskemét környékén már felhőszakadás szerű eső köszöntött az autópályán. Szegedre érve ez kicsit alább hagyott, de az éjszaka közepéig esett. Így a verseny minden előkészülete Szombat reggelre maradt. A pénteki zuhogó esőben megakadályozta a pálya felépítését.
Szombat reggelre végre elállt az eső. Helyette viszont feltámadt a szél, de innen már minden gördülékenyen ment. Mire reggel kiértünk a Plázához, már állt a stég a kikötővel és az asztalok-padok is a helyükön voltak. A pálya felépítése is gyorsan sikerült Feriéknek. A vízállás most szokatlanul magas volt a sok eső miatt. Ezért a megszokottnál kicsit jobban kellett figyelni a vízből így már alig kiálló szökőkút szerű vízszellőztető rendszer csonkjaira.
Aztán 9 óra felé elkezdtek szállingózni a versenyzők. Én a korán érkezők előnyét kihasználva vízre tettem a 100M-et, hogy kicsit gyakoroljam a távoli kaput. Utána nevezés, aztán megnyitó. Ekkor tudtuk meg azt is, hogy rekord számú hajót (összesen 54db-ot) neveztek be a versenyzők!
Pedig többen is hiányoztak: Viniczai Feri, Tardi Sanyi, Koncz Peti, Pintér Janó, stb. Így egyértelmű volt, hogy egyszerre mindíg két hajónak kell lennie a pályán, hogy ne húzódjon el a verseny túlságosan. Szerencsére volt kellő számú bíró ehhez a feladathoz.
A szél csak nem hagyott alább. Amikor aztán Peti az első ifik között vízre szállt, a szél túl is sodorta a hajóját a távolin, nem sikerült jól az első futama. Nekem a tolóhajó F4A-ban jól ment, elégedett is voltam vele. Mindaddig, amíg a többiek (kb. huszan voltunk ebben a kategóriában!) eredménye is fel nem került a táblára. Akkor derült ki, hogy sehol nem vagyok a szerintem jó eredményemmel. A többiek igazán jól vezettek.
F2B-ben aztán a 100M-mel sikerült minden kapu (bár néhánynám a bírók elnevették magukat, hogy ilyen nincs, hogy ennyire közel legyek a bójához, de mégsem érek hozzá). A tolatás csak többszöri próbálkozásra sikerült, de akkor is csak úgy, hogy a végén a hajó befarolt a kapuba és majdnem hozzáértem az orrával a bójához. Aztán a kikötésnél ismét bejött a könnyű hajó-erős szél páros hatása. A tökéletesnek induló kikötést sikerült lenulláznom, mivel a szél neki vágta mindkét kikötő rúdnak a hajót.
A széllel majndem mindenki küzdött. Talán csak az F2C hajók a nagy tömegüknél fogva voltak kivételek, mert szinte semmit nem billegtek. Ezért is lepődtem meg, amikor Gulyás Józsi vízre merte tenni a kb. 1 kg-os kis KIROV-ját. A futam után beszélgettem Vele és biztosított róla, hogy ez az időjárás mellett még biztosan úszik ez a hajó. Ilyen kis hajót ekkora szélben csak egyszer láttam, az idei székesfehérvári versenyen. De ott mindkét kis hajó fel is borult.
Itt most ilyesmi egyik hajóval sem fordult elő. Volt talán 3-4 mentés, de ennyi hajóhoz képest ez jó eredmény.
A második futamban Petinek elfújta a szél a hajóját az egyik oldalsó kapunál, úgyhogy a második futama sem lett jó. Nekem a tolóhajó magamhoz képest megint jól ment, de ez ismét kevés volt egy jó helyezéshez. A 100M-mel viszont másodjára hibátlant futottam. AZ első futam után nem is számítottam semmire, ezért nagyon meglepődtem, amikor kidrült, én nyertem ezt a kategóriát.
Gyulának ismét makacskodott a gőzgép, nem tudott futamot teljesíteni.
Ilyen sok hajó között szükség szerű, hogy legyenek újak is. Ifiben a Lódi testvérek jelentekztek új hajókkal, jól működik a fehérvári utánpótlás nevelés! Mellettünk egy új tűzoltóhajó, egy rakétás kis naszád és egy kis tolóhajó tünt fel. Bolyki Zsolti elhozta épülő félben levő Schnellbootját (1:35 kit). Selyem János az első általa épített RC hajót, a BALATON-t hozta el. Sajnos az erős szél miatt nem tudott vízre szállni vele. Aztán a rimaszombati csapatnál is feltünt egy új jacht. A Csepeli Modellező Klub is előrukkolt újdonságokkal. Egy egész "papírhajó" flottát indítottak, nem is akármilyen eredménnyel. Ifiben Ők győztek. Mondjuk én személy szerint Gulyás Peti-Gulyás Józsi kezében eddig csak egy olasz fregattot láttam, most pedig kettővel voltak jelen. Tehát nekem az egyik hajójuk új volt. Végül pedig egy épülő félben levő tengeri kereskedelmi hajót láttam Ártándról.
Szóval jó volt a felhozatal. De a szervezés is jó volt. A bírók figyelme nem lankadt - kicsit Hüvös Feri noszogatásának is köszönhetően - így tényleg egyszerre legalább két hajó volt vizen. Ezért a rekord számú induló ellenére is egészen korán sikerült befejezni a versenyt és kihirdetni az eredményeket.
Az eredmények és a fotók már fel vannak töltve, csak a beszámolóm született meg ilyen lassan.

6

Válasz: Naviga 2014-es versenyek

2014.08. Arló. Ezen a pályán még nem voltam, úgyhogy nem tudtam mire számíthatok. Korán indultunk, nem akartam előre nem látható utihelyzet miatt elkésni. A korai indulásnál elég hideg, nyirkos idő volt. Aztán ez a ködös, elszomorító idő kísért végig az úton. Sikerült is fél kilencre megérkeznünk a tóparti kempinghez. Rajtunk kívül még szinte csak a szervezők voltak csak ott, de Ők annál szorgalmasabban készítették elő a terepet. Zsoltiék a sátrakat állították és a kondér mellett is tüsténkedtek már páran. Azért is szeretettem volna időben érkezni, hogy a verseny előtt még vízre tehessem a hajót és kicsit gyakorolhassak. Szükségem volt rá, mert Szeged óta nem úsztattam egyik masinát sem. A gyakorlás elég jól ment, szinte mindíg betaláltam a távoli kapuba. Aztán elkezdtek szállingózni a versenyzők. A köd viszont még maradt, a tó túlsó partját még mindíg nem láttam. Reklamáltam is Zsoltinál emiatt. De Ő a helyismeretéből fakadóan váltig állította, hogy figyeljem meg, 10-kor a köd fel fog szállni és szép napos időnk lesz. Bevallom, ezt nemigen hittem el. Aztán 10-kor elkezdődött a megnyitó és addigra mér tényleg nem volt köd. Rekord számú hajó -56db - nevezett be a versenyre úgy, hogy több ismerős nem jött el. A nap viszont már egyre erősebben kezdett sütni. Az előbb még fáztunk, most meg már melegünk volt. A meleggel együtt a hangulat is fokozódott. Előbb Számadó Pista tartott vidám futamot egy eddig általam nem látott nagy - de sajnos még be nem fejezett - csatahajó modellel. A modell sebbessége és Pista valamint a lelkes versenyzőtársak kommentálásain jót derültünk. Aztán a meleggel többen már nem tudtak a parton megbírkózni, ezért fürödtek egyet a tóban. De a gumimatracos vagy úszva végrehajtott kapu megközelítések csak az általános jókedvet emelték, pontértékük azomban csekély volt. Így maradtunk a hajókkal való kapuvételeknél. A versenyt a helyi erők is megnézték. Az esti zenés bulira gyülekező fürdőnadrágos fiatalok csak csendesen érdeklődve, de a bumm-bumm autó Audi TT Coupéban az ablakba kiült és ott hangosan hadonászó fiatal és haverja már nem a kúlturáltabb látogatókat képviselték.
A verseny közben egy-két titkos trükköt is sikerült ellesni. Például Viniczai két szemüveget is felvett a cél érdekében, Fejér Karcsi pedig napszemüveg, kabala sapka és egyéb kiegészítők viselésével próbált meg jobb eredményt elérni. A hangulat és az izgalom annyira felfokozott volt, hogy Völgyi Laci az autójából kiemelt ülésben kényelmesen elűcsörögve buzgón elaludt.
Az időnként lankadó versenybírók azonnal váltást kaptak, így elég jól pörögtek az események, ritkán volt csak egyetlen hajó a vízen. Persze a gyakorláshoz képest a verseny mindíg más. Futamban már nem ment olyan jól nekem, mint reggel. Mind a 100M-mel, mind a kis toló hajóval mindegyik futamban akadt gondom a távoli kapuval. Szerencsére a kikötések jól sikerültek, így nem volt teljesen reménytelen a helyzet. Aztán megnézve az eredmény jelzőt kiderült, hogy a tolóhajóval leginkább csak a középmezőnyben tudok végezni. Peti első futama egész jó volt. A második futamában sorra vette hibátlanul a távoli kapukat. Aztán a tolatás előtt várakoznia kellett egy kicsit és innentől már csak tolatni tudott a hajóval. Előre menetben nem tudott elindulni. A tolatást is hibátlanul teljesítette, de a kikötést már ki kellett hagynia. Így már nem lett annyira jó ez a futam. Ez után még két hajó "bolondult meg" a pályán, viszont mindegyik csak egyiket kellett kimenteni, azt is sikerült a vízben hűsölő Füzy Marcinak kihoznia. Szóval a csónakos mentésre ezen a napon nem volt szükség.
Aztán ennek a napnak is vége lett, az eredmény hirdetésnél a fotósok csak úgy tolakodtak egymás elé, hogy jobbnál jobb fotókat készíthessenek. A sok versenyző miatt elhúzódó futamok miatt erre a ceremóniára délután 6-kor került csak sor.
Az eredmények a szokásos helyen, hajosnep.hu oldalon, a NAVIGA embléma alatt láthatók.
Már csak egy verseny van hátra idén a Magyar Bajnokságból. Gyomaendrőd az utolsó állomás Augusztus 23-24-én.

7

Válasz: Naviga 2014-es versenyek

2014.Augusztus 23-24, Gyomaendrőd. Mindíg nagyon várom Gyomát, ez maga a BULI. Mivel Gyula egy tüdőgyulladásból lábadozott kifelé, Ő most nem jött velünk. A sok itthoni munka miatt nem tudtam - pedig szerettem volna - Pénteken elindulni. Pénteken csak arra maradt időm, hogy kipróbáljunk egy új hajót, amivel Peti akart indulni. A parton jól működött, de a vízben terhelés hatására leállt. Este még telefonos segítséget kértem, de kipróbálni már nem volt idő. Szombaton korán hajnalban indultunk, mert a verseny előtt úgy szerettem volna oda érni, hogy ezt a hajót is kipróbálhassuk és én is mehessek egy-két kört, merthogy Gyomán nem a szabvány NAVIGA pálya, hanem egy egyedi pálya lett felépítve. Jó volt az időzítés, kb. 1/2 9-re értünk oda. Gyorsan üdvözöltem a már ott levő ismerősöket és már vettük is elő a hajóinkat. Elsőnek Peti új hajójával kezdtünk. Egy X-Car 45-ös programozható szabályzó került bele. A pénteki telefonos segítség alapján üzemmódot váltottam rajta - LiPo-ból NiMH-ra - és vízre raktuk. Petinek a hajóval és a pályával is egyszerre kellett megbarátkoznia. Közben én a 100M-et raktam vízre. A pálya elején volt egy kapu, amin a versenyzőhöz viszonylag közel, a parttal párhuzamosan kellett áthaladni. Az volt benne a tréfás, hogy elég közel volt előtte is és mögötte is egy kapu, persze eltolva. Így elég szűken kellett erre a kapura rákanyarodni. Ilyen típusú kapu nincs a szabvány pályán, ezért szokatlan volt. Hiába volt közel, nehéz volt bevenni. A két távoli kapu nem volt különösebben nehéz, csak arra kellett figyelni, hogy jól el kellett távolodni a kaputól és úgy visszafordulni. Így már elég hely maradt még a lomhán forduló hajóknak is a rákanyarodásra. Aki szűk ívben próbált nagy vagy hosszú hajóval manőverezni, az csúnyán mellé ment. Szóval ezt a két részt párszor végig hajóztam gyakorlásként. Ez alatt folyamatosan mértem Peti hajójának üzem idejét is. Mikor már több mint 20 perce vízen volt, tudtuk, hogy ki fogja bírni az akksija is a futamot.
Aztán jöttek a szokásos dolgok. Kirámolni minden fontosat, nevezési lapot tölteni. Közben egyre  több versenyző érkezett, gyorsan elfogytak az asztalok. A megnyitó időben elindult, utána a gőzhajók tettek egy tisztelet kört az elhunyt modellezők emlékére. Ismét nagyon sok nevezés volt, pedig megint hiányoztak páran.  A női versenyzőkön kívül 50 hajó nevezett be a nappali futamokra. Mivel az időjárás elég bizonytalannak ígérkezett, ezért Szombaton mindenki két futamot teljesített. Vasárnapra pedig a harmadik futam maradt az F2, F4B és F4C kategóriákban. Szokás szerint az ifikkel kezdtünk, közben folyamatosan zajlottak a műszaki bírálatok. Petinek hibátlanul vezetett, begyűjtötte az első 100-asát ezen a versenyen. F4A-ban én is 100-ast mentem a tolóhajóval és Peti is az új hajójával. Aztán a Tb.100M-mel is 100-ast vezettem. Volt értelme a reggeli gyakorlásnak. Ezalatt kiírták a műszaki pontokat is. Meglepetésemre én a 100M kapta a legtöbb műszaki pontot. Az első futamban rajtam kívül többen is 100 pontot vezettek. Ekkor már elkezdtem kicsit számolgatni. Az OB-n Németh Imre vezetett, én voltam a második kevesebb mint 1 pont hátránnyal. De Imre nem jött el, tehát csak a leggyengébb eredményemnél kellett egy kicsit jobbat mennem és megvan az országos bajnoki cím. Eddig jók voltak az esélyeim.
A futamok alatt volt azért idő beszélgetni és nézelődni is. Hüvös Feri elhozta azt az új hajóját, amivel az EB-n indult, a KALINYIN-t. Kíváncsian vártam, hogy úszik. Nagyon jól mutatott szárazon is, de a vízen is nagyon szép volt. De számomra a legmeglepőbb a fordulékonysága volt. Ha nem is sarkon, de nagyon kis sugarú körön képes volt kanyarodni.
A víz majdnem tükör sima volt, csak ritkán volt rajta egy pici fodrozódás. Ez persze megkönnyítette mindenki dolgát, viszont az egyedi pálya itt-ott okozott problémát. Ennek ellenére szépen gyűltek a 100-as eredmények.
Rendkívüli esemény alig akadt. Egy leesett hajócsavar és egy kimentett hajó mindössze. No meg Misi ejtette el a felfűtött gőzösét a stégen, ami majdnem elmerült a mély vízben. Szerencsére még időben utána kapott, a hajó megmenekült.
A délutáni második futamot is mindketten mind a négy hajóval hibátlanul vezettük le. A sok versenyző ellenére a szervezés nagyon jó volt, folyamatosan volt hajó a vízen. Emiatt a vártál hamarabb lett vége a szombati futamoknak. Utána Feri megtartotta a szokásos év végi megbeszélésünket, ahol egyeztettük a jövő évi versenynaptárat. A jövő évi magyarországi Világ Bajnokságról is további részleteket tudtunk meg.
Aztán egy gyors sátorverés következett, mert ekkor már volt hely. Akik nem neveztek be az éjszakai futamra, elmentek az autójukkal a szállásukra a városban.
Az éjszakai futamra mi nem neveztünk be, mert az otthoni kapkodásban nem volt időm előkészülni világítással. Így nyugodtan megvacsoráztunk és néztük a készülődést. A hajók világításának többsége persze rögtönzött volt, de néhány nagyon profi módon lett elkészítve. Nekem mindig tetszik Tardi Sanyi hajója kivilágítva, de Kelemen Tibi gőzhajójának rejtett LED világítása nagyon exkluzív volt. Viszont rajtunk kívül a szúnyogok érdeklődését is sikerült felkelteni. Mindenki vagy ádázul csapkodott vagy nyakig beöltözött. Napközben csak egyszer kellett hajót menteni, de most éjszaka is sor került rá. Ez külön látványosság volt. A sötétben a sötét mentő csónakkal megtalálni a meghibásodott hajót a pályán nem volt semmi. Másnap beszéltem Fejér Karcsival az okozatról. Kiderült, a hajócska olyan kicsi akksival volt felszerelve, ami az ideiglenes világítással megnövekedett fogyasztást már nem tudta kiszolgálni és egyszerűen lemerült futam közben.
Éjszaka volt egy kis eső, de reggelre szinte alig volt már nyoma. Csak a vízen úszott több törmelék, nád, levél. Meg balról feltűnt egy úszó nádsziget is. Mivel ide-oda cirkált, azon viccelődtünk hogy vajon ki irányíthatja? Mi Számadó Pitára tippeltünk, de persze senki sem irányította. Viszont Kelemen Tibi türelme fogyott el leghamarabb és a mentőcsónakba szállva az evezővel kitessékelte a partra a nádcsomót.
A 9-órai kezdéskor többen is hiányoztak. Kicsit késve, de nem lekésve semmiről, befutottak. Kiderült, hogy úgy emlékeztek, csak 10-kor kezdünk.
Tardi Sanyinál láttam szokatlanul nagy gépészkedést reggel. Valami kontakt hibája adódott a vevőnél. Sorra próbálta a vezetékeket, alkatrészeket mozgatni, hogy kiderüljön a hiba forrása. Szerencsére sikerült életet csiholnia bele, folytatni tudta a versenyt.
Vasárnap már csak a három futamos kategóriáknak kellett úsztatniuk. Így Petinek nem kellett futamba mennie. Nekem viszont igen az F2B-vel. Mivel a víz megint majdnem tökéletes volt, ismét 100 pontot gyűjtöttem.
Ezzel majdnem eldőlt minden. Nagyon erősre sikerült a végeredmény a sok 100 pontos futam miatt. Ifiben az első két helyért /mindketten 200 pontosak/ és F4A-ban is /az első három helyen 200 pontosak/ szétdobást kellett csinálni. A nehezítés az volt, hogy a pályát tükrözött útvonalon kellett teljesíteni. Ifiben Máténak sikerült jobban, így Ő lett a győztes. F4A-ban Feri, Szujó Zoli és én csináltuk a szétdobást. Először Zoli ment, Neki ismét hibátlanul sikerült. Utána Feri és én következtünk. Mi mindketten belezavarodtunk a tükrözött pályába, de pont ugyanazokat a hibákat vétettük. Ezért mi ketten még egyszer mentünk. Itt már jobban sikerült követni a kapuk sorrendjét. Feri hibátlant ment, nekem a kikötésem lett -5 pontos.
Így végül F2B-ben 3db 100 pontos futammal első lettem, F4A-ban viszont 2db 100-assal a szétdobásban vétett hibáimmal "csak" harmadik.
Ez az F2B-s eredmény pedig bőven elég volt a Magyar Bajnoki cím megnyeréséhez, F4A-ban nem lettem dobogós a Bajnokságban de Peti ifiben ezüst érmes lett.
Nagyon jó verseny volt, alig volt zökkenő, jó volt a szervezés ismét. Jövőre ugyanitt.