1

Téma: 2015-ös NAVIGA versenyek

2015. Április 25, Bánk. Az évadnyitó verseny. Már nagyon vártam, hogy újra elkezdődjön a versenyszezon, megint lehessen hajózni, találkozni az ismerősökkel, barátokkal. Sajnos a Tb.IV még nem készült el (pedig nagyon igyekeztem vele), úgyhogy csak két hajót vittem magammal. Jó korán érkeztem, volt idő menni egy pár kört hogy bejárassam a reflexeimet. Először még teljesen "vasalt" vízen lehetett menni, de aztán már a megnyitóra kezdett egy kis szél fújdogálni, a tó pedig egyre hullámosabb lett. A megnyitón tudtam meg, hogy Gulyás Józsi főszervező olyan rosszul érzi magát, hogy nem tud részt venni a versenyen. Polgármester úr és a főbíró köszöntője után egy kicsit időben megcsúszva kezdtünk. Elég kevesen jöttek el, összesen 34db hajó nevezett be. Sok jó barát, ismerős arc hiányzott. Ezért a versenyszervezők úgy döntöttek, két hajó lesz egyszerre a pályán és így tudunk egy ebéd szüntetet is tartani. Itt debütált a Világbajnokságra épített új stég is, ami Bicskei Jani munkáját dicséri. Már előző nap felállította a stéget a TIT-es csapat hogy a versenyre már minden rendben legyen. A Bánki-tó adottsága miatt a stég felállításához két búvár is kellett.
Az első futamom az F4A-ban hibátlan lett, úgyhogy jókedvűen vártam a többit. Közben a szél csalóka módon hol szinte teljesen elállt, hol pedig egy-egy hirtelen lökéssel támadt. Futamról futamra változott az erőssége, néha az iránya is. F2B-ben az első futamomon viszont sikerült olyan szerencsétlenül megállnom a pályán - amíg Németh Imre befejezte a tolatást - hogy úgy elsodort a szél hogy onnan már nem tudtam bevenni az egyik drága kaput. Előtte is volt már a távolinál érintésem, szóval várakozáson alulit vezettem. A többieken is látszott, hogy még nagyon szezon eleje van. Kinek a vezetési rutinját kellett frissítenie, kinek műszaki gondokat elhárítania. Ahhoz képest, hogy milyen kevesen voltunk, viszonylag sok hajó állt meg kint a vízen. A kevés versenyző ellenére láttam néhány új hajót is. Például egy kit Vosper gyorsnaszádot, egy új kis gőzhajót és Valentinyi Gyula HELKA hajóját sem láttam még eddig vízen. A verseny előtt Gyulának diktáltam a pályát, melyik kaput milyen sorrendben kell bevenni. Ritkán jön versenyezni, ezért úgy érezte fel kell frissítenie a tudását. Ez sikerült is, mert jobbat ment az F2B első futamán, mint én. Utána azzal ugrattuk, hogy csak megjátszotta hogy nem ismeri a pályát így altatva el a versenyzőtársak éberségét.
A hosszúra nyúlt ebédszünetben egy iskolai osztály is megjelent, akiknek Gulyás Petiék tartottak egy kis élmény hajózást, ugyanis a gyerekek vezethették Petiék két hajóját is. A második futamom mindkét hajóval olyan lett, mint amilyet szerettem volna. A napközbeni időnként elég erős széllökések ellenére Koncz Peti vízre mert szállni a kitből épített 1:350-es BISMARCK-jával. Ez nem kis merészségre vall, mert az egész hajó nincs 80cm hosszú és kevesebb mint 1 kg, "alig látszik ki a vízből". A futama alatt olyan szél és hullámok voltak, hogy nem hittem hogy épségben megússza. A hullámok között néha szinte nem is látszott a hajótest, csak a felépítmény. De szerencsére sérülés nélkül teljesítette a futamot. Miután Peti kivette a vízből, megnéztük közelebbről is. A nagyon alacsony szabad oldalmagasság és a fedélzeti nyílások alacsony peremei ellenére beül alig volt víz.
Aztán a végére már tényleg kicsit belassult a verseny, de végül megszültettek az eredmények. Az eredményhirdetésre már jól érezte magát annyira Gulyás Józsi, hogy végig tudta csinálni a díjátadót. Polgármester úr ismét megtisztelt bennünket, hogy erre az eseményre is visszajött.
Jó kis verseny volt. Kár, hogy kevesen jöttek el, viszont kárpótolt a szép idő. Úgyhogy jól éreztük magunkat, a versenyszezon elkezdődött.
Következő verseny Kőkapu, Május 9-10.

Üdv
Péter

2

Válasz: 2015-ös NAVIGA versenyek

Kőkapu, Május 9-10. Szokás szerint már Pénteken elindultunk Kőkapura. Idén Gyula barátomat vittem. Neki sajnos nem sikerült életre keltenie a gőzhajóját, ezért a Snowberry-vel jött F4A kategóriában. Gyönyörű szép napos időben délután értünk oda 4,5 órás autókázás után. Feriék már ott voltak, így azonnal neki is kezdtünk a pálya építésének. Mivel délutánra csak ez volt betervezve, alapos munkát végeztünk. Kétszer is igazítottunk rajta, mire úgy beállt a távoli kapu, hogy teljes takarásban voltak a bóják a starthelyről nézve. Azon viccelődtünk, hogy túl jóra sikerül, inkább menjünk vissza és kicsit állítsuk el, mert így rontjuk a saját esélyeinket is.
Vacsora előtt még megnéztünk az átépített szállásokat. Teljesen új és szép volt minden. Viszont többen is a megbeszéltektől eltérően nem érkeztek meg Péntek este. Ezért Átköltöztünk Lukácsékhoz, így jobban jártunk anyagilag meg jó sokat beszélgettünk. Az érkezők sorban szállingóztak, mindenki beugrott egy kis beszélgetésre.
Én a fél műhelyemet magammal vittem, mert akár mennyire is igyekeztem, nem tudtam a Tb.IV-et beüzemelni otthon. Így még Péntek este bekötöttem a kormányművet és Szombat reggel is szereléssel kezdtem. Kb. délelőtt 11-re elkészültem és gyorsan lementem vele a tóhoz. Néhány percnyi hajózás sok mindent megmutatott. A kisebb hajócsavar ellenére is ugyanúgy kitör oldalra hátramenetbe kapcsolva kikötéskor, mint a nagyobbal. Sebessége viszont bőven volt előre is-hátra is. Kicsit hangos - de ezen még lehet változtatni. A fekete színű hajóhoz nagy reményeket fűztem, de kiderült, nem mindíg látszik jobban, mint a szürke.
Kőkapu sajátossága, hogy a távoli kapu nagyon becsapósan látszik. Most is így volt. Aki lejött gyakorolni, mindenki azzal küszködött, hogy egyáltalán betaláljon a kapuba. Nekem is csak kb.10-ik próbálkozásra sikerült.
Kőkapu másik sajátossága a kikötés. A stég egy kis öbölben található és nem pont középen van megépítve. Leginkább balról lehet bejönni kikötéshez, de a nagy hajóknak így is kevés helyük van a manőverezésre. Jobbról szinte lehetetlen kikötni, mert túl kicsi a hely. Ezekért a problémákért cserébe viszont általában szélmentes a kikötő.
Délben megnyitó. Nagyon megdöbbentem, amikor Feri bejelentette Misák András barátunk halálhírét. Természetesen egy perces néma főhajtással tisztelegtünk emléke előtt. Váratlanul ért a hír, nem tudtam hogy beteg lett volna.
Aztán elkezdtük a futamokat, közben pedig a műszaki bírálatok zajlottak. Volt rá idő bőven, mert nagyon sok F4A versenyző gyűlt össze és a gőzhajósok is sokan voltak. Ez volt az első versenyem, ahol három hajóval is be tudtam nevezni, úgyhogy minden pörgős versenyre számítottam. Az időjárás már kicsit alább hagyott a péntekihez képest. Nem volt kifejezetten hideg, de azért elkelt a meleg pulóver. Időnként kicsit szemerkélt az eső is. A szél nem igen fújt, alig voltak kis széllökések, szinte tükör sima volt a víz. Először F4A-ban a yachttal indultam. Szépen kezdődött, de a távoli kaput egyszer sem sikerült bevennem. Szóval elég béna egy futamom volt. Ilyen gyengén már régen mentem vele. Azt hiszem, gyakorolnom kellett volna vele. Aztán F2A-ban a Tb.IV következett. A futam alatt tükör sima volt a víz, így a fák zöld lombozata erősen tükröződött a vízen. Emiatt néha alig láttuk a hajót. Viszont a 9cm "széles" hajónak nem okozott túl nagy problémát a kapuk bevétele. A tolatás tökéletes lett és a kikötésnél szerencsémre egyáltalán nem volt semmilyen légmozgás. Így kikötésnél elég volt levennem a gázt előremenetben és besodortatni a hajót közben elkoptatva a sebességét. Első futam a hajóval és megvan a 100 pont!
Viszont az új hajó nagyon hasonlóan viselkedik, mint az F2B-s hajóm, így a kis gép futama is gyakorlás volt számomra a 100M vezetése előtt. Sikerült is egy hibátlan futamot teljesíteni vele. Sajnos nem mindenkinek sikerült ilyen jól a futama. Tardi Sanyinak a rádiójával voltak folyamatosan gondjai, nagyon furcsán viselkedett a hajója. Ez rá is nyomta a bélyegét a futamára. Nekem sokszor úgy tűnt, a hajó Sanyi parancsaitól teljesen függetlenül önálló életet élt.
A sok hajó miatt tovább tartott a két futam, ezért amikor vendéglátónk -Muha József - megvendégelte a mezőnyt egy finom vacsorával már jócskán lehűlt a levegő. Elkelt némi meleg ruha. Vacsora után hosszas beszélgetés alakult ki a szobánkban. Ezt Lukács már nem bírta, legyűrte a fáradtság és bealudt. Misivel és Jánossal mi jócskán belehúztunk, majdnem éjfélkor mentünk csak aludni.
Nagyon tartottunk a vasárnapi időjárástól, de teljesen száraz időt kaptunk. Az idő múlásával még a nap is lassacskán megpróbált előbújni. De viszonylag kevesen tudtak a harmadik futamban javítani. Ráadásul néhányan nem tudtak ott maradni a harmadik futamra. Így több kategóriában is a szombati teljesítmények döntöttek. Én is csak gyengébbeket mentem a szombati futamaimnál. Gyula sem remekelt, Nagy Józsi is elégedetlen volt a saját teljesítményével. Ezért azzal viccelődtünk, hogy mi külön versenyt folytatunk hogy ki vezet gyengébben. Sikerül tartani a tempót a futamokkal, délre be tudtuk fejezni a versenyt. Szétdobás sem volt sehol, bár nem mindenhol volt nagy különbség a helyezettek között.
Szóval jó versenyt volt, máskor is szívesen jövök.
A sarkadi verseny következik május 30-án.

Üdv
Péter

3

Válasz: 2015-ös NAVIGA versenyek

2015.Május 30. Sarkad. Sajnos eddig nem jutottam le mindegyik sarkadi versenyre, de most sikerült megszerveznem hogy eljussak megint. Gyula nem tudott jönni, így egyedül indultam el. Jó messze van tőlünk, hajnali 4.40-kor indultam a 300km-es útra. Így sikerült majdnem 1 órával a verseny kezdése előtt odaérni. Az elsők között érkeztem, kényelmesen volt idő mindent előkészíteni. Áthoztuk az asztalokat a szomszédos vendéglőből, aztán én is kiraktam a kemping asztalomat és a hajókat. A 100M-mel és a Tb.IV-el még gyakoroltam is egy kicsit. Szép apránként szállingóztak a többiek is, aztán 10-kor egy rövid megnyitó után elkezdődött a verseny. Meglehetősen kevesen jöttünk össze. Különösen messziről nem nagyon jöttek versenyzők. Sajnos ismét történt egy rendkívüli esemény. Tardi Sanyi a versenyre autózva balesetet szenvedett, úgyhogy Ő az autója haza vontatásával volt elfoglalva. Reméljük nem történt komoly sérülés és hamarosan ismét tud jönni versenyezni.
Elsőnek az én hajóm szállt vízre az F4A kategóriában. Rövid futam volt, kb. 2 méter után fehér füst kezdett el szivárogni a felépítményből és a hajó megállt. Plank Laci főrendező már szaladt is a mentőcsónakhoz és gyorsan odaevezve kivette a hajómat a vízből. Mire áramtalanítottam, a füstölés is abbamaradt. Gyors vizsgálat, semmi sem volt meleg. Viszont a szabályzó kapcsolójába vezető vezetékek szigetelése leégett. Kipróbáltuk külön is a motorokat, szerencsére működtek. Mivel ilyen teljesítményű tartalék szabályzó nem volt nálam, ezzel a hajóval erre a napra be is fejeztem a versenyt. Még jó hogy három hajóval neveztem be, maradt még mivel hajókázni. Pedig a verseny körülmények ideálisak voltak. A tó vize elég tiszta, a part gondozott, autókkal néhány méterre tudtunk megállni, árnyékot adtak a nagy fűzfák, szép napos idő, csak kis szellő mozog. A sarkadi önkormányzat is igyekezett a tópartot szépíteni. Régi hiányt pótolva egy szép mellékhelységet építettek, padokat helyeztek ki a parton.
Egyébként amilyen kevesen voltunk, annyira mozgalmas volt a verseny. Mindig történt valami, nem unatkoztunk. Láthattunk egy erőtől duzzadó G5-öt száguldani, Csánk Balázs gyönyörű fa yachtját és brushless motoros hajtását, Hüvös Feri új Missiuri csatahajóját. Decsi Feri bácsi gőzhajója is mintha megtáltosodott volna, teljesen jó sebességgel ment végig a pályán.
De peches esetekből sem volt hiány. A leégett szabályzóm után Németh Gyurinak az adó csatornái cserélődtek össze, Farkas Dezső egy gyönyörűen teljesített gőzhajós futam végén nem tudott megállni a kikötőben mert a gőzszabályzójának rögzítése fellazult, Dér Andrásnak pedig a tengelykapcsolóként használt szilikon cső okozott gondot. Szujó Zolinak kontakthibás lett az adója, a futam előtt cserélgettük benne az akksikat. Végül az én szabályzó leégés miatt nem használt adóm akkumlátoraival tudta a második futamát teljesíteni.
Úgyhogy jó verseny volt, érdemes volt elmenni, kellemesen töltöttük ezt a szombati napot.
Következik Székesfehérvár Június 13-án vagy 14-én.

Üdv
Péter

4

Válasz: 2015-ös NAVIGA versenyek

2015.06.13, Székesfehérvár. Pest felöl az M7-es beállt, így majdnem elkéstünk Gyulával. ont a megnyitó közepére értünk oda. Kapkodva kiraktuk a hajókat és már szinte azonnal szólítottak is. Pedig éppen azon gondolkoztam, egyáltalán vízre tegyem-e bármelyik hajómat, mert olyan erősen fújt a szél. De a víz nem volt különösebben hullámos, csak a hajókat sodorta nagyon a szél. Azért jócskán meg tudta dönteni a hajókat, ha teljesen oldalról érte őket a szél. Látva az előttem induló hajó haladását, nem éreztem túlzottan veszélyesnek a szél erejét, ezért vízre raktam a Tb.IV-et. Hamar kiderült, hogy várakozáson felül bírja az erős szelet is, alig billeg. Viszont mivel túl könnyű, meglehetősen nagy sebességgel kellett végig mennem hogy a szél sodró hatását a legkisebbre csökkentsem. A kikötés lett a mumus mindenkinek ezen a versenyen. Ebben a szélben nem igen lehetett 5 pontosnál jobb kikötést produkálni. Kivétel nélkül szinte mindenkit rásodort a szél a távolabbi kikötő rúdra. A többséget már a kikötőbe befelé jövet neki nyomta a szél a rúdnak. Aki kifogott egy-egy olyan pillanatot amikor a szél alább hagyott, megpróbálkozhatott középre betenni a hajóját. De ezek a kis szünetek olyan rövidek voltak, hogy nem tartottak ki a megközelítéstől a 3mp végéig. Így csak 4db hibátlan futam született. Ebből kettőt Szujó "Kíméletlen" Zoltán abszolvált. Ő amúgy is nagyon jól vezet. De a hajója is elég nehéz és nagyon mélyre merül, szóval a többieknél egy kicsit kevésbé volt érzékeny a szél sodró hatására. A harmadikat Andreas Janisch hozta össze, Ő egy tőkesúlyos sport vitorlással hozta össze. A negyedik Fejér Karesznek sikerült.
F4A-ban nekem már megint nem volt szerencsém. A Sarkadon leégett szabályzót csak a verseny előtti napon sikerült pótolni, de beépíteni már nem volt időm, ezért egy tartalék hajót hoztam. De a kis toló hajót már vagy egy éve nem használtam, az elektronika ki volt belőle szerelve. Ott a futam előtt raktam bele gyorsan vissza mindent. Persze nem is működött, el sem tudtam vele indulni. A többi versenyzőnek viszont a szokottnál is kevesebb műszaki problémája adódott csak. Még Gyula barátomat tréfálta meg alaposan a technika. A gőzösével a második futamban már a tolatáshoz készülődött, amikor megállta a hajója. Amikor a mentő kenu kiadta a partra, még csak az látszott hogy elaludt a láng a kazánban. Azt hittük, a szél fújta el. De egy alaposabb ellenőrzés után kiderült, hogy nem volt gáz a tartályban mert rosszul sikerült a feltöltése.
A tó parton épült szép új szálloda személyzete nagyon barátságos és segítőkész volt, Ők biztosították a jutányos ebédet és a mosdóhasználatot is.
Ebéd után a szél mintha még erősödött is volna. Egyre gyakrabban fújta arrébb az asztalomon álló hajóimat egy-egy igazán erős lökés. Végül inkább visszatettem őket a szállítóládájukba. A szél folyamatosan felborította a kempingszékeket, lefújta az asztalokról a könnyebb dolgokat. Azért haszna is volt, nem csak hátránya. A rekkenő hőséget a parti fák árnyékában az erős szélben alig éreztük. Sokkal szenvedősebbnek gondoltam még induláskor a napot. A hely választás is teljesen jó volt. Az alacsony de nagy lombú fák árnyéka végig szépen eltakart minket a nap elől. Egyedül Fejér Karesz asztalát kellett egyszer arrébb rakni, hogy árnyékban maradhasson. Az autókkal a néhány méternyire levő úttest szélén vagy a szálloda parkolójába tudtunk megállni, cipekedni sem kellett messzire.
Az eredményhirdetés után a szél annyira alább hagyott, hogy azon viccelődtünk, hogy ne csak most fotózzunk, mert akkor senki nem hiszi el a képek alapján, hogy milyen vadul szeles idő is volt. A többség elkezdett haza szállingózni, de néhányan még maradtunk. Koncz Petiék elhozták Fekete Lajos bácsi több hajóját is, hogy a róluk készült szép képekkel szerezzenek egy kis örömöt a már tolószékhez kötött Lajos bácsinak.
Egy jó versenyt kaptunk a szervezőktől, ismét jól éreztük magunkat.

Üdv
Péter

5

Válasz: 2015-ös NAVIGA versenyek

2015.08.01. Tiszaújváros. A sarkadi versenyre nem tudtam elmenni, aztán jött a VB Bánkon. Azután pedig ez volt a következő verseny. Ez a verseny most új helyszínre került, így senkinek sem volt vele tapasztalata. Sajnos most se Gyula se más klubtag sem tudott velem jönni, szóval egyedül mentem. Tardi Sanyi a versenykiírásban kellően részletes térképet és útbaigazítást csatolt, az út az autópályán egy kb. 5km-es javítás miatti lassítástól eltekintve gyorsan eltelt. Persze a telefonomon levő GPS pont az autópályáról való lehajtás után állt meg, mert túlmelegedett a szélvédő mögött. Hiába ment a klíma, ott azért már ilyen korán is nagyon meleg volt. Némi hűtögetés után újra működött, így már tudott segíteni a tavat megtalálni. Meglepően kellemes és kulturált városközpontban volt a célpont. Az úthoz nagyon közel - kb. 10 méterre - volt a tó, ezért cipekedni is alig kellett. A tervezett időben 9 óra körül érkeztem meg. Blaskó Janiék Gyomáról, Völgyi Laciék Fehérvárról, Plank Laciék Sarkadról már ott voltak Azért mentem ilyen korán hogy legyen időm néhány próbakört menni a pályán. A parton már állt két nagy sátor, de Sanyiék még szerelték a kikötőt. Kipakoltam a hajóimat, most volt hely és idő is a monarchiás transzparensemet és a hajókról szóló ismertetőket is kirakni. Vízre is raktam a 100M-et, de valahogy nem akart sikerülni a távoli kapu. Erős oldalszél is fújt. Lehet hogy ezért vagy csak bennem volt a hiba, de az első 8-10 próbálkozásból egyszer sem sikerült a kapu. Nagyon csalóka volt. Pontosan takarásban volt a két bója, mindíg a kapu elé kanyarodtam. Megpróbáltam egy-két kikötést is. A kikötőben kevésbé fújt, kicsit jobban is ment. Mentem még párat a Tb.IV-el is, azzal sem ment lényegesen jobban.
Közben szállingóztak a többi versenyzők, készült a versenyiroda is. De társbérletben voltunk a tavon a triatlon versenyt előkészítő szervezőkkel és az Országos RC találkozó résztvevőivel is. A velük való egyeztetés, helyi TV-sek és újságírók riportjai miatt kicsit késve indultunk. Egy új helyszínhez képest várakozáson felüli versenyző vágott neki a napnak (ami már akkor is nagyon meleg volt). A késés ellenére Völgyi Laci így is majdnem lekéste a nevezést, annyira belemerült a beszélgetésekbe.
Az F2 Műszakik alatt az ifik vezettek, aztán jött az F4A. Reggel nem próbáltam ki a tolóhajómat és idén még egyszer sem mentem vele, direkt erre a versenyre raktam bele vissza a vezérlést. Meglepő is volt úgy menni vele, hogy sem a kormány sem a gáz nem volt kitrimmelve. Folyamatosan oldalra húzott és nulla gáznál is ment előre. Ennek megfelelően csetlettem-botlottam, de legalább a kikötéshez készülődve a gázt alaphelyzetbe tudtam állítani.
Az RC találkozó is teljes gázon üzemelt ezalatt. Szó szerint, mivel pl. egy robbanómotoros gyorsasági katamarán is ide-oda száguldozott. Emellett tolóhajó bemutató, kis eco-k is hasítottak.
F2A-ban a Tb.IV-el nem sikerült valami fényesen az első futamom. Elhibáztam egyszer a távoli kaput, kikötésnél pedig neki sodródtam az egyik rúdnak. F2B-ben a 100M-mel már jobban sikerült az első futam, csak kikötésnél sodródtam neki az egyik rúdnak.
A szél közben változékonyra fordult. Néha egészen alább hagyott, utána pedig már-már viharossá fokozódott. Így nehéz volt vezetni, mert állandóan változott a szél erő. Annak ellenére hogy két versenyző volt szinte állandóan a pályán, az első futamok jócskán dél után fejeződtek be. Amint Laci is végzett F2C-ben a Viribussal, már indultunk is ebédelni. A közeli Főnix Hotelben várt minket a babgulyás és a lekváros bukta. Ilyen jót és ilyen kulturált körülmények között kevés versenyen kapunk csak.
A második futam már jobban sikerült a tolóhajóval. Aztán a Tb.IV-el végre teljesítettem egy hibátlan futamot. De sikerült ezt bíztató sorozatot megszakítanom. F2B-ben egy átlag alatti futamot hoztam össze. Hiába kaptam a legmagasabb műszakit, gyengén vezettem. Zsolti és Sanyi megérdemeltem végeztek előttem. F2A-ban sikerült egy hármas szétdobásba keveredni a második helyért. Persze már megint peches voltam, a végére a negyedik helyet zsebeltem be, Peti és Laci jobbat mentek. De a magas pontszám jól jött az összesítésben.
Verseny közben Sallai Pali bácsi és csapata nagyon "online" voltak. szinte azonnal megjelentek a futam eredmények a táblán, ügyesen dolgoztak.
Sokan voltunk, pedig egy-két sérültünk is volt. Számadó Pista csúnyán bedagadt bokájával sántikált. Viniczai Feri viszont csak látogatóba jött, kézműtétje miatt nem tudott vezetni. Megint voltak új versenyzők is, ifiben is és felnőttben is. Remélem kitartanak és további versenyekre is jönnek majd.
Jó versenyt hoztak össze a szervezők az új helyen is, jövőre is szívesen fogok jönni.

Üdv
Péter

6

Válasz: 2015-ös NAVIGA versenyek

2015.08.08.Arló. Már jó előre megbeszéltük Gyulával és Lacival hogy együtt megyünk és én viszem Pisti hajóját is. Ennek ellenére egyre kevesebb kedvem volt elindulni a nagy meleg miatt. De aztán ha én nem viszem őket, akkor nem jutnak el Arlóra. Úgyhogy csak elindultam. Gyulánál kicsit várnunk kellett Lacira, borulni látszott a tervezett érkezés. Korábban akartunk érkezni, hogy mehessünk egy-két próba kört. De még így is bőven időben megérkeztünk. A 9 órási érkezésünkkor is már meleg volt. Kirámoltam és már tettem is vízre a hajót. A szél egy kicsit fújt a kapu bójái meg pont takarták egymást. Alig tudtam belőni a hajó helyzetét a kapuhoz képest. Csak nagyon hosszas kísérletezés után sikerült egyáltalán betalálnom a kapuba. Próbáltam belőni magamnak az irányt aztán már abba is kellett hagyni a gyakorlást, mert kezdődött a megnyitó. A versenyt a tavaly tragikus hirtelenséggel elhunyt Misák András barátunk emlékének szentelt Bolyki Zsolti főszervező. András özvegye mondott néhány gondolatot, aztán András fotója elé helyezett mécseseket gyújtottunk.
Ezután Feri is szót kért és Zsoltinak ajándékozta azt a képet, amit Ő kapott a VB szervezőjeként a NAVIGA elnökétől. Zsolti ugyan nem volt megnevezve hivatalosan mint szervező, de fáradságot nem kímélve nappal titkárkodott és tolmácsolt, este pedig a versenyirodán segített a könyvelésben. Nélkülözhetelen és minőségi munkát produkált, méltán kiérdemelte ezt az elismerést.
Mire az első hajót rajtba szólították, már mindenkiről folyt a víz a melegtől. Pedig két nagy sátor is fel volt állítva a tó parton, mindenki igyekezett ezek árnyékában maradni. Az elsőként rajtoló ifi kategóriában megint feltűnt néhány új versenyző.
Balassagyarmatról Gere Józsiék is csatlakoztak, Anna lánya az ifiben egyből nyert is, Józsi és Szakács Laci pedig F4A-ban ismerkedett a NAVIGA pályával. F4A-ban én megint a tolóhajóval mentem, egészen jól.
F2A-ban Hocza Pisti itt debütált a felderítő naszáddal. Becsülettel teljesítette is mindkétszer a pályát. A hajó még nincs kész, de már így is magas műszaki pontot kapott. Ha befejezi a hajót és gyakorolgat hogy kiismerje a hajó tulajdonságait, szép eredményeket érhet el vele.
F2A-ban az első futamban először nem sikerült betalálnom a távoli kapuba. De kikötésnél pont kifogtam egy szélcsendes periódust, így egyszerűen csak be kellett csurognom középre.
Engem mindíg azzal ugratnak, hogy a hosszú keskeny hajóimat igazán vízre dobhatnám, mint egy gerelyt. Most sokak örömére Végh Sanyi így tette vízre a G5-ös gyorsnaszádját. Lendített rajta egyet és nagy loccsanással már vízen is volt. Én azért maradtam a hagyományos óvatos vízre rakásnál. De F2B-ben ez sem segített. A távoli kapu nekem annyira csalókának tűnt, hogy először a 100M-mel sem tudtam bevenni. Kikötésnél meg arra számítottam, hogy a szél sodorni akarja majd a hajót, ezért direkt az ellentétes rúdhoz közelítettem. Persze amikor meg kellett állni nem volt szél, a hátramenet meg neki csavarta a hajó farát a rúdnak. Úgyhogy nagyon gyenge lett a futamom.
Elkészült az ebéd, egyre többen szállingóztak el ebédelni. Ezért egy rövid időre szinte teljesen megállt a verseny. De aztán rákapcsoltunk, mert délután már általában három hajó is volt egyszerre a pályán. Időnként szokatlan tumultus volt a vízen, de legalább lehetett érdekes fotókat csinálni, egy képen több hajó is lehetett.
Délutánra aztán már sokszor el-el bújt a Nap kisebb felhők mögé, enyhült egy kicsit a meleg. A futamok között többen is gyorsan úsztak egyet, én is kipróbáltam a vizet, jó volt lehűlni.
Amilyen meleg volt és amennyire megviselte a versenyzőket, annyira jól bírták viszont a hajók. Senkit sem kellett kimenteni. A mentéshez talán Ledzényi Peti járt legközelebb, mert kb. 2/3 távnál már erősen merült az akksija. De nagyon csökkentett tempóban még be tudta fejezni a futamot, nem is akárhogy.
Hárman is képesek voltak mindkét futamukat hibátlanul teljesíteni! Ez Németh Iminek és Hüvös Ferinek meg is hozta a legtöbb pontot. Számadó Pistának csak az alacsonyabb műszaki pontjai miatt nem volt ez a teljesítmény elég a győzelemhez. De Pistát ez sem szomorította el. A társaság mókamestereként megint sokunkat megnevettetett a maga harsány megjegyzéseivel.
Végül megszülettek az eredmények is. Nekem külön öröm volt, hogy az Egyesületünk (TIT-HMHE) pólójában hárman is a dobogóra állhattunk és ebben Hüvös Feri eredményei még nem is voltak benne! Közülünk talán Valentinyi Gyula volt a legboldogabb, mert élete első aranyérmét szerezte meg.
Már csak egy verseny van hátra. Gyomendrőd, Augusztus 29-30.

Üdv
Péter

7

Válasz: 2015-ös NAVIGA versenyek

2015.Augusztus 29-30, Gyomaendrőd. Vártam is meg nem is a gyomai versenyt. Vártam már, mert ennek a versenynek különleges hangulata van, nagy beszélgetések, jó hangulat. Nem vártam, mert évadzáró verseny lévén azt is jelenti hogy vége a szezonnak és 8 hónapig nincs verseny, nem találkozuk.
Már Csütörtökön este bepakoltam a kocsiba és Pénteken ebéd után indultam. Pesten megálltam hogy felvegyem Gyulát. A tervemhez képest kicsit késve érkeztem hozzá, 5 perc alatt berámoltunk, de az alakuló hétvégi csúcsforgalomban egy órába tellett, mire kiértünk Pestről. Délután 6 óra után érkeztünk meg. Blaskó Janiék éppen a pályát állították. Addig mi felvertük a sátrainkat, Ők befejezték a pálya építést és már hajózhattunk is. Ismét az egyedi pályát rakták össze. Ez a szabvány NAVIGA pálya kicsit felplusszolt verziója, de nekem nagyon tetszik, szeretek rajta hajózni. Hüvös Feri is, Gyula is mentek néhány kört. Én először a 100M-el, utána pedig a TB.IV-el próbálgattam a kapukat. A végére már úgy besötétedett, hogy a fekete TB.IV-et a távoli kapunál nem is láttam, csak a Monarchia piros-fehér-piros zászlaja sejlett egy kicsit a hajó farán. A gyakorlás után a faházban beszélgettünk, mert kint nagyon sok volt a szúnyog. Úgy bele feledkeztünk, hogy éjfél lett, mire aludni mentünk.
Reggel korán volt ébresztő, mert már 6 előtt autók indultak és érkeztek, sátorverés, beszélgetés hallatszott. Ilyen korai ébresztő mellett bőven maradt időnk még a 10 órás kezdés előtt is kicsit gyakorolni. Közben folyamatosan jöttek versenyzők, barátok. Egyre nagyobb volt az öröm minden egyes érkezőt köszöntve. De minél inkább közelített a 10 óra, egyre inkább látszott, többen is hiányoznak a megszokott csapatból. Gulyás Józsiék, Németh Imiék Pestről, Ledzényi Peti Békéscsabáról, Samuék Rimaszombatról hiányoztak. A verseny kezdetéig ügyködtem kicsit. Beragasztottam az otthon elkészített evezőket mindkét torpedónaszádom mentőcsónakjaiba.
A megnyitón Blaskó Jani bejelentette hogy átadta a gyomai klub elnöki posztját Szujó Zolinak, aztán ismét megemlékeztünk a decemberben elhunyt Misák András barátunkról. Az is kihirdetésre került, hogy a versenyzőknek a szólításuk után a NAVIGA által előírt időn belül rajthoz kell állniuk hogy a verseny ne húzódjon el.
Először a szokásos ifi, női kategóriák indultak. Aztán amikor László Misi rajthoz hívta az első F2A versenyzőt, azt hittük rosszul hallottuk. Mindenki F4A-ra számított. Ezért az elsők kapkodva készültek a startokhoz. A víz tükör sima volt, még szellő sem lengedezett. Szóval semmi sem zavarta a hajókat. Persze a nagy meleget kivéve. Merthogy már délelőtt 10 órakor is mindenki az árnyékot kereste már.
F2A-ban utolsónak rajtoltam, jól sikerült, megvolt az első 100-asom. Alig tettem le a hajót, már hívtak is F2B-ben. Itt is remekül ment minden, második 100-as. Ezekkel a hajókkal kell a szélcsend a hibátlan kikötéshez, igyekeztem is kihasználni. Végh Sanyi a G5 gyorsnaszádjával FSR módra tud menni, most nagyobb közönség előtt is bemutatta egyéni vízre szállási stílusát. Az egyik feltöltött fotón is látszik, hogy egyszerűen meglendítette és nagy loccsanás közepette bedobta a hajót a vízbe.
Gyomai verseny még nem volt valamilyen esemény nélkül. Idén az egyik szemközti partról indult csónakos horgász gondoskodott az eseményről amikor hangos zörgés után nagy csobbanással beleesett a vízbe. Később újra átevezett beetetni, de akkor meg a csónakban ülőkéje csuklott össze alatta hatalmas csörgéssel-zörgéssel.
Aztán ebéd előtt még lementek az első F4A futamok is. Harmadik 100-asom. Ebédszünetet tartottunk, utána a gőzösökkel folytattuk. Olyan meleg volt, hogy páran úsztunk egyet a holtágban. Feri - kihasználva egy kisebb szünetet a hajók között - a pálya első kapuja felé vette az irányt. Mi még viccesen oda kiáltottuk hogy "Start", meg hogy " Csaknem úszva teljesíted a pályát?", de arra nem gondoltunk hogy tényleg végig úszik az összes kapun. Még a tolatást is megcsinálta, csak a kikötést hagyta ki. Persze az idejét nem mértük:-)
Úszás után és a futamok között gépészkedtem kicsit. Reggel beneveztem az éjszakai futamra is, de még nem volt összerakva a tolóhajó világítása mert erre otthon nem maradt időm. Ezért neki álltam a led sorokból összeforrasztani a világítást. A végére a kis toló hajó megint megkapta a csiga-biga szarvacskákhoz hasonlító világítását.
A délutáni futamok nem csak nekem sikerültek jól. Mások is szépen vezettek, többen is hibátlan futamot vezettek. Ferit elnyomta az álmosság, de akármilyen jól aludt, fel kellett ébresztenünk nehogy lekésse az F2C futamát. Délután még sor került a műszaki bírálatokra is.
A futamok után a szokásos össznépi megbeszélésen megvitattuk a balasssagyarmati klub versenyrendezési kérését. Sikerült bezsúfolni a versenynaptárba, ezzel jövőre már 10 versenyünk lesz. Gere Józsiék a balassagyarmati klubból ekkorra már elindultak haza, mert Szombat este mindenképpen már otthon kellett lenniük.
Az éjszakai futamra várva egyre több lett a szúnyog, ezért beöltöztem melegítőbe. Így viszont szakadt rólam a víz. Csak öten neveztünk be, gyors versenynek ígérkezett. Plank Laci ment egy bemutató kört, hogy a versenybíróknak megmutassuk a szabvány NAVIGA pályát sötétben is. Tavaly is jól ment az éjszakai vezetés, idén ugyan nem vezettem hibátlant de így is megnyertem az egyfutamos versenyt. A második helyen viszont szétdobás volt pont egyenlőség miatt. Ami nem sikerül a versenyben, szétdobásban "Balu" hibátlant vezetett.
Okulva a kevés Péntek éjszakai alvásból, Szombaton már az éjszakai futam után mentünk is aludni.
Vasárnapra már csak az F2-es kategóriák harmadik rajtjai és a gőzhajók második futama maradt. Gyula a gőzösével szerencsére hamar sorra került, így kipihenten vágott neki a pályának. Ennek egy szép 91 pontos futam lett a jutalma. Szombaton a késői rajtig már elfáradt, saját magához képest gyengébben vezetett. Úgyhogy ez jó kárpótlás volt.
A hibátlan futamok Vasárnap is tovább gyűltek többeknél. Völgyi Laci például mindhárom futamát 100 pontosra teljesítette. De még így sem tudta befogni Hüvös Ferit az összesítésben, csak megközelíteni. Példáját Plank Lacival mi is követtük. Mindketten hibátlanra teljesítettük mindhárom futamunkat az F2A-ban. Ez azt is jelentette, hogy Laci megőrizte összetettben az első helyét. Mások is nagyon jól mentek. Például Koncz Peti is F4C-ben és Hüvös Feri is F4A-ban teljesen hibátlanokat futott csak.
Az ebéd szünet után Giricz Lukácsék már készítették ki az érmeket, hamarosan kezdődött az eredmény hirdetés. Jó néhányan "gyűjtögetők" voltak, több érmet is bezsebelhettek. Én annyira csak az F2A és F2B eredményekre figyeltem, hogy meglepődtem a többi megnyert érmemem. Többen azzal viccelődtek, hogy legközelebb én nem kupákat, hanem polcot fogok kapni. Meg hogy csak azért kaptam ilyen sokat, mert beleégett a nevem a nyomtatóba.
A versenyen számomra megint csak szívet melengetően mindhárom F2 kategóriában az Osztrák-Magyar Monarchia hadihajója győzedelmeskedett.
Nagyon jó verseny volt, kiválóan éreztük magunkat. A beszámolómba még rengeteg dolgot lehetne írni, de akkor olyan hosszú lenne hogy senki sem olvasná el.
Lényeg hogy szép volt, jó volt, de már most várom a következőt. Hosszú lesz a következő nyolc hónap a jövő évi első versenyig.

Üdv
Péter