Téma: A Leitha/Lajta monitor újjászületése weboldal üzenőfala
Ez itt a Leitha/Lajta monitor újjászületéséről szóló oldal üzenőfalának témája.
Nem léptél be. Kérlek, lépj be vagy regisztrálj.
Fórum - TIT Hajózástörténeti, -Modellező és Hagyományőrző Egyesület » Leitha/Lajta monitor » A Leitha/Lajta monitor újjászületése weboldal üzenőfala
Válasz írásához belépek vagy regisztrálok
Ez itt a Leitha/Lajta monitor újjászületéséről szóló oldal üzenőfalának témája.
Történeti képgalériákban pár hiba javítva.
A Leitha/Lajta újjáépítéséhez kapcsolódó legfrissebb hírek kikerültek a nyitólapra.
Nagy öröm számomra a hír! Az ünnepélyes aktusra rendelkezésre áll egy teljes hadihajós kódlobogókészlet, csak ki kellene mosni, némelyiket kicsit kijavítani. A mosás az acélkapcsok miatt csak kézzel lehetséges valami alkalmas teknőben. Néhány éve, mikor a Lajtát felvittük Neszmélybe, már egyszer használtuk.
Más. A Közlekedési Múzeum, sok ígéret ellenére, még mindig nem szolgáltatta vissza a Lajta merülési mérce jeleit, melyek alapján el lehetne készíteni a másolatokat. Legutóbb két napja ígérték, hogy visszahívnak! Azóta is várom. E hat jelet (X,V,I, és három kis téglány) még Baján szedtük le evezési gyakorlat közben az akkor, ott, szétbontásra váró hajóról. Ezek alapján el lehetne készíteni a bronz másolatokat, az eredetiek pedig bekerülhetnek majd valamelyik vitrinbe.
A kódlobogó-készlet nagyon jól hangzik, gondolom az volt rajta, amikor ünnepélyesen be lett vontatva a belvárosba valamikor a kilencvenes években.
A merülési jelek még a monitor-korából valók, vagy már munkagépként tették rá őket?
A kódlobogó-készlet nagyon jól hangzik, gondolom az volt rajta, amikor ünnepélyesen be lett vontatva a belvárosba valamikor a kilencvenes években.
A merülési jelek még a monitor-korából valók, vagy már munkagépként tették rá őket?
E kódlobogókészlet akkor volt a hajón, mikor ünnepélyesen felvittük a Sopronnal Neszmélybe, majd amikor a Hajós Ünnep tiszteletére átfestettük, az ünnepen ismét.
A merülési mércejelek eredetiek, elevátor korában már festett jeleket használtak.Sajnos, azóta sem hívtak a múzeumból, megint nekem kell rájuk szólni!
Hamarosan felkerül az újrakeresztelés ünnepségének végleges, teljes programja.
Üdv
két kérdésem lenne:
Már a komáromi felvételeken feltűnt, hogy a lövegtorony hegesztett acéllemez, holott a torony eredetileg teakfából készült, lemezburkolattal.
A lemezeknél illesztéseinél nincsenek eldolgozva a hegesztési varratok, a torony tetőlemeze bordáslemez stb.
Ha már 110 millió rá lett költve, nem hiszem el, hogy nem lehetett a tornyot az eredeti kivitel alapján fából ácsoltatni!?
A másik a hajó színe. A Monarchia összes hadihajója fehér színű volt, és csak az első Balkán-háború alatt festették szürkére a nyíltvizi flotta és a folyami flottilla hajóit.
Tehát most a Lajta szürke színe nem korhű, mert ebben a gyártáskori állapotában, amit most a helyreállítás meg akar jeleníteni, a hajó nem volt szürke!
Köszönjük az észrevételt!
Az alábbi néhány kiegészitéssel:
1) A torony nem fából, hanem öntöttvasból készült. A fa csak a torony hengerpalástján kapott helyet, mint a lövedékek becsapódásakor a mozgási energiát és a robbanások erejét lehetőleg rugalmasan elnyelő közeg. Egyfajta szendvicsként a töltelék volt a belső fém szerkezet és a külső fém boritás között. Erre nézve ajánlom a LEITHÁ-nak dedikált honlapunkat, a http://lajtamonitor.hajosnep.hu/ cimen, ahol a "történet" rovatban megtekinthetők a hajó eredeti tervei között a torony metszetrajzai, amik meggyőzően bizonyitják a fentieket. A hegesztési varratok tekintetében viszont sajnos jár a pont...
2) A LEITHA szinezése és a korhűség dolgában annyit, hogy az az állitás, miszerint "a Monarchia összes hajója fehér szinű volt" ebben a formában nem igaz. A fehér szint kizárólag a déltengeri vagy földkerülő utakra Egyenlitői, szubtrópusi klimára induló hajókon használták a nagyobb fényvisszaverő képesség (albedo) miatt, ami miatt feltételezték, hogy lassabban hevül át a hajók acél teste és ezért tovább marad elviselhető a benti klima. Egyébként a haditengerészet hajóinak szinösszeállitása többször változott, nem ritkán (mint a fehér szin alkalmazása is bizonyitja) adott hadműveleti feladattól függően is. Ez alapján a következő tipikus szinsémákat használták:
A flotta tengeri hajóinál:
A nagy hadihajók esetében:
- 1905-ig ünnepi alkalmakkor, illetve tradicionális béke-szinekként (vagyis nem hadiállapotban) a világon általánosan elterjedt ún. viktoriánus felfestést használták (fekete hajótest, fehér felépitmények, szalmasárga kémények, ágyútornyok).
- Szintén 1905-ig hadiszinekként a partvédelmi doktrina jegyében a parti háttérbe jobban beleolvadó olivzöld felfestést használták, amit Montecuccoli tengernagy flottaparancsnoksága idején vezettek be, ezért Montecuccoli-zöldnek is nevezik.
- 1905 után Haus admirális áttért a partvédelmiről a nyilt tengeri támadó doktrinára, amihez a parti környezetben megfelelő zöld rejtőszin alkalmatlan volt. A nyilt tengeri viszonyokhoz a pára, az ég és a tenger szineit kellett alapul venni, ami a világos szürkéskék, ún. Haus-kék árnyalat alkalmazásához vezetett. 1905-től a világháború végéig ezt viselték a Monarchia nagy tengeri hadihajói.
A kisebb tengeri hadihajók esetében:
- a torpedójárműveknél (elsősorban a torpedónaszádoknál, de még a rombolóknál is) a torpedóharcászatban kezdetben uralkodó éjszakai támadás doktrinája miatt a fekete szinezést alkalmazták
- 1905-től a nyilt tengeri bevetésre alkalmas turbinás torpedónaszádok, és a rombolók esetében áttértek a nagy hajókon alkalmazott Haus-kék használatára (egyéb kisérőhajók hiján ugyanis sokszor ezeket osztották be a nyilt tengeri hadműveleteket végrehajtó nagy hajók kiséretére), a régi tipusú kis torpedónaszádok viszont feketék maradtak (mert csak a partközelben, védelmi feladatokra használták őket)
A flotta folyami hadihajói esetében:
- békeszinekként valóban alkalmaztak fehéret a monitorokon és az őrnaszádokon is, de csak rövid ideig
- sőt még szalmasárgák is voltak (de csak a MAROS és a LEITHA) a boszniai okkupáció alatt
- ettől eltekintve a monitorok és az őrnaszádok hadiszinei megegyeztek a tengeri hajókéval
3) És még valami: a felújitás nem a gyártáskori (1871/72-es), hanem az első átalakitáskori (1887-1894 közötti) állapotát mutatja a hajónak.
Üdv,
Üdv
két kérdésem lenne:
Már a komáromi felvételeken feltűnt, hogy a lövegtorony hegesztett acéllemez, holott a torony eredetileg teakfából készült, lemezburkolattal.
A lemezeknél illesztéseinél nincsenek eldolgozva a hegesztési varratok, a torony tetőlemeze bordáslemez stb.Ha már 110 millió rá lett költve, nem hiszem el, hogy nem lehetett a tornyot az eredeti kivitel alapján fából ácsoltatni!?
A másik a hajó színe. A Monarchia összes hadihajója fehér színű volt, és csak az első Balkán-háború alatt festették szürkére a nyíltvizi flotta és a folyami flottilla hajóit.
Tehát most a Lajta szürke színe nem korhű, mert ebben a gyártáskori állapotában, amit most a helyreállítás meg akar jeleníteni, a hajó nem volt szürke!
Üdv!
Én is és még néhányan szintén köszönöm, köszönjük az észrevételt. Régen meg lett hirdetve az, hogy bárki segíthet a munkákban. Véleményem szerint nem az avatás előtt egy héttel kellene a "szakértelmedet" közzé tenni. Meg volt a lehetőséged arra, hogy időben jelen légy és segítsd a munkálatokat akár szaktudásoddal, akár a két kezeddel.
Üdv: Bechler József
Üdv
két kérdésem lenne:
Már a komáromi felvételeken feltűnt, hogy a lövegtorony hegesztett acéllemez, holott a torony eredetileg teakfából készült, lemezburkolattal.
A lemezeknél illesztéseinél nincsenek eldolgozva a hegesztési varratok, a torony tetőlemeze bordáslemez stb.Ha már 110 millió rá lett költve, nem hiszem el, hogy nem lehetett a tornyot az eredeti kivitel alapján fából ácsoltatni!?
A másik a hajó színe. A Monarchia összes hadihajója fehér színű volt, és csak az első Balkán-háború alatt festették szürkére a nyíltvizi flotta és a folyami flottilla hajóit.
Tehát most a Lajta szürke színe nem korhű, mert ebben a gyártáskori állapotában, amit most a helyreállítás meg akar jeleníteni, a hajó nem volt szürke!
Üdv!
Én is és még néhányan szintén köszönöm, köszönjük az észrevételt. Régen meg lett hirdetve az, hogy bárki segíthet a munkákban. Véleményem szerint nem az avatás előtt egy héttel kellene a "szakértelmedet" közzé tenni. Meg volt a lehetőséged arra, hogy időben jelen légy és segítsd a munkálatokat akár szaktudásoddal, akár a két kezeddel.
Üdv: Bechler József
Kedves Józsi
Valahogy nem értem az ironikus hangvételt.
Szerintem nem a "szakértelem" csillogtatása az, hogy szóvá tettem a hegesztési varratokat, vagy a bordáslemezt.
Nem tudom a Hadtörténeti Múzeum, mint tulajdonos részéről ki vett részt a munkálatok koordinálásában, de minimum ezt a kettőt jeleznie kellett volna. A bordáslemez szimplán nem korhű, a hegesztési varratok meg méginkább nem azok, valósággal kibökik a szemet, miközben a hajón akkoriban a fémlemezeket szegecselték.
Ha a Múzeum nem szólt emiatt, az nem az Ön/Önök hibája.
Írd meg, ha tudod, illyen színű festése volt a Leithának az első vízrebocsátáskor. Legalább a hajótzest, fedélzet, felépítmények bontásban. Köszönöm
Hajótest: fekete
Fedélzet: fehér
Felépitmények:
ágyútorony, páncélozott parancsnoki torony, kémény, kürtők: fekete,
Konyha, WC, csónakok: fehér
Írd meg, ha tudod, illyen színű festése volt a Leithának az első vízrebocsátáskor. Legalább a hajótzest, fedélzet, felépítmények bontásban. Köszönöm
Az előbbiekhez hozzátennék annyit, hogy a hajón jelenleg az utolsó munkálatok folynak, azaz nincs kész. A fedélzet és a felépítmények jelenlegi színe (ami élőben inkább halvány rózsaszín, nem szürke) a bordó és fehér színű alapozókból tevődik össze, melyre még fehér fedőfestés kerül. A torony külseje a szegecseléssel együtt is eredeti formájában lesz helyreállítva.
Olyan jó ezt látni!
95-96ban a Flottillánál voltam katona és sokat dolgoztunk a hajón (főleg az olajos trutyit szedtük ki az aljából).
Örülök, hogy ilyen szépen rendbe lett hozva! Gratula!
Helyreigazítás: a Leitha az újrakereszteléskor a PESTI rakpart közelében lesz.
Szenzacios, ott leszunk, megnezzuk!
A bombahir.hu főoldalon megtekinthető a riportfilmünk az újjáépítésről és a keresztelőről. Köszönjük még egyszer a segítséget és a kalauzolást!
Remek összeállítás!
Remek érzés volt már a hír is, hogy ezt a relikviát meg tudták menteni.
Én csak a szüleimtől hallottam a monitorokról monitorlázadásról de újpesti és magyar emberként büszke öröm tölt el a LAJTA ujjászületése kapcsán.
Köszönet minden közreműködőnek, valót álmodónak!
Megnéztem a www.bombahir.hu videóját is, ami az ujpesti öbölbe érkezéstől foglalja össze a munkát. Jó videó.
Köszönet minden közreműködőnek a jó hírekért, a kitartó munkáért és a képes beszámolók készítéséért.
A televízió, a fotósok és a bombahír által készített átfogó korrekt szép videóért is köszönet.
Ünnep ez az esemény, és dicsősége a megvalósítóknak.
Aug.29-től 3 héten át Újpesten (az Árpád útnál) kikötve újra megtekinthető lesz a hajó, várjuk a bővebb információkat ezzel kapcs.!
Köszönjük a dicsérő szavakat! Mindannyiunknak jól esik.
Aug.29-től 3 héten át Újpesten (az Árpád útnál) kikötve újra megtekinthető lesz a hajó, várjuk a bővebb információkat ezzel kapcs.!
Legfeljebb egy-két napon belül felkerülnek az információk. Annyi már most tudható, hogy a hajó ott egész napos, múzeumi nyitva tartással, az egyesület tagjainak tárlatvezetésével megtekinthető lesz a MAHART hajójavító öblében.
Én Újpesti vagyok és nagyon jó érzéssel tölt el, hogy megtudták menteni. Köszönöm
Válasz írásához belépek vagy regisztrálok
Meghajtja a PunBB, támogatja az Informer Technologies, Inc.
The pun_repository official extension is installed. Copyright © 2003–2009 PunBB.