26

Válasz: Ki mit épít?

Sziasztok,

Elkezdtem a Tb. IV 110t-s torpedónaszád építését 1:50 méretarányban. Igaz, nem túl nagy intenzitással, mert új tervrajzon dolgozok, a befejezéséhez közeledik a TÁTRA romboló rajza. Ezért most nem a műhelyben töltöm a szabad időmet, hanem a számítógép előtt.
De pár hete nálam járt Viniczai Feri és Schmidt Anti műhelylátogatáson és ennek keretében elkészítettem bemutató jelleggel a Tb. IV hajótestét és az orrfedélzetet is üvegszálas műgyantából. A hajó úszóképes RC modell lesz. A méretei alapján a NAVIGA F2A kategóriában szeretnék vele elindulni majd. Legközelebb töltök fel képeket is.

27

Válasz: Ki mit épít?

Az S.M.S.szent István Tervrajzait keresem!Edwyn

köszönök minden segítséget

28

Válasz: Ki mit épít?

Hello Edwyn!

Amim van, azt itt eléred:

http://www.mammutmail.com/?action=downl … a97cae11f9

Egyebekért keresd Dr. Hüvös Ferencet az alábbi elérhetőségen:
[email protected]

Üdv:
Doki

29

Válasz: Ki mit épít?

Doki írta:

Hello Edwyn!

Amim van, azt itt eléred:

http://www.mammutmail.com/?action=downl … a97cae11f9

Egyebekért keresd Dr. Hüvös Ferencet az alábbi elérhetőségen:
[email protected]

Üdv:
Doki

Helló Doki! köszi a segítséget.most valami elindult.
Üdv. Edwyn

30

Válasz: Ki mit épít?

Sziasztok,

Az épülgető Tb. IV-hez elkészült az első 47mm L/44-es ágyú 1:50-es modellje. Így festés nélkül jól látszanak az alkatrészek, minden műgyanta alkatrész saját öntvény.

http://indafoto.hu/nostalgianavy

31

Válasz: Ki mit épít?

Halihó!
A valamikori M.F.T.R. logójára lenne szükségem valami rajzos nyomtatható kivitelben. A M.H.R.T. horgony a koronával. Az ERZSÉBET KIRÁLYNÉ -hez kell.

Üdv. Jozsi

32

Válasz: Ki mit épít?

Sziasztok!
Én még új vagyok itt... De hajókkal régóta foglalkozom. 3 és fél éve építem a(z) HMS Victory 1:50 méretarányú makettjét. Érdekessége, hogy belül is minden fedélzet meg van építve és be van rendezve. A mostani kb. aktuális állapot megtekinthető a www.hajómakett.hu galériában. (Horváth Zoltán név alatt). A honlapon cikk is olvasható az építésről...

Üdv!  Zoli

Válasz: Ki mit épít?

Üdv! Megnéztem, szép munka! Csak így tovább. Remélem egy nap majd bemutathatjuk az egyik kiállításunkon.

bubu írta:

Sziasztok!
Én még új vagyok itt... De hajókkal régóta foglalkozom. 3 és fél éve építem a(z) HMS Victory 1:50 méretarányú makettjét. Érdekessége, hogy belül is minden fedélzet meg van építve és be van rendezve. A mostani kb. aktuális állapot megtekinthető a www.hajómakett.hu galériában. (Horváth Zoltán név alatt). A honlapon cikk is olvasható az építésről...

Üdv!  Zoli

34

Válasz: Ki mit épít?

Szia Zoli!
Remélem elhozod a jövő hét végén a Szolnoki versenyre.Én is figyelemmel kisértem a www.hajomakett.hu oldalon,fantasztikus munka, sikerre van itélve.Ugye tudod, hogy lesz "épités alatt " kategória is.Egyebek közt ott lesz a Bechler Józsi "Praisen" je és a Hatvani Laci 1:1OO as Bismarcja is.

Üdv  János

35

Válasz: Ki mit épít?

Szia Hajókovács!

Köszönöm az elismerést! Én úgy gondolom, hogy később mutatnám meg  a széles publikumnak, mert a még hátravan a teljes felső ágyúfedélzet ... meg ami fölötte van. A másik nem kicsi gond - a szállítása, mert amíg az árbócokat szét lehet szedni, addíg csak hosszú, de ha a kötélzet is elkészül, akkor magas is lesz - de már dolgozok a problémán..
Egyenlőre a hagyományos hajómakettes találkozókra igyekszem elvinni, mert ott nem szokatlan az épülőben lévő hajó látványa..

Üdv!  Zoli

36

Válasz: Ki mit épít?

Szia Andor!

Köszönöm! A kiállítási állapotig még sok munka van hátra, de természetesen szívesen megmutatom majd ha elkészül..

Üdv!  Zoli

37

Válasz: Ki mit épít?

Szia Bubu!

Ezúton is gratulálok! Hirlevelünk 2010. évi 2. számában közöltem egy cikket és képriportot az épülő hajóról (12. o.). Az akkori állapotot igy az olvasóink már megismerhették, de hálásak lennénk minden új infoért és képért. Például, ha most hétvégén elhoznád a modellt Szolnokra. Új tudom Hajókováccsal beszéltél erről. Eljössz?

Üdv:
Doki

38

Válasz: Ki mit épít?

Szia Doki!

Köszönöm a gratulációt! A képek és az egyéb infó nem gond, a mozgatása egyenlőre még megoldatlan - de majd megoldom...
Egyébként félkész hajóval is lehet kiállításra menni ??

Üdv: Zoli

39

Válasz: Ki mit épít?

bubu írta:

Szia Doki!

Köszönöm a gratulációt! A képek és az egyéb infó nem gond, a mozgatása egyenlőre még megoldatlan - de majd megoldom...
Egyébként félkész hajóval is lehet kiállításra menni ??

Üdv: Zoli

Úgy tudom, hogy igen (az "Épités alatt" kategóriában lehet indulni).

Üdv: T.

40

Válasz: Ki mit épít?

[Szia Zoli!
A hétvégén lezajlott a Szolnoki verseny , kitünő eredménnyel jöhettünk haza, mindenki aki nevezett egy - egy aranyéremmel gazdagodva. Ott volt  a épités alatti 1: 1OO Bismarc is,  reméljük az idei modellező találkozón Te is ott leszel a hajóddal együtt.Hamarosan felkerülnek a honlapra a szolnoki képek.

Üdv:  János!

41

Válasz: Ki mit épít?

Sziasztok,

Elkészültem a TÁTRA romboló rajzával, így ismét "ágyúztam" egy kicsit. Összeraktam a 7cm L/45 ágyút is, persze ezt is a saját műgyanta öntvényeimből. A fotókon egyenlőre még festés nélkül látható együtt a két ágyú. Készül a 7cm L/30 BAG és 7cm L/30 TAG is.
http://indafoto.hu/nostalgianavy

Üdv:Péter

42

Válasz: Ki mit épít?

Sziasztok!

Nem tudom kivel találkoztam már innen kivel nem, azért akad 1-2 ismerős arc :)
Én a Gangutez nevű kis szovjet fregattot építgetem már jó ideje, de szeretnék már neki állni a TB XI-nek is, csak amíg ő kelme nincs kész nem érdemes erőltetni a dolgokat.
Sajna a hajótest nem fért bele a bőröndbe azt otthon hagytam, talán lesz két napom idén nyáron amikor tudok dolgozni Gangutez testén :( Illene már felrakni a víz elvezető szemöldököket, és a korlátokat, a szemöldökök meghajlítva, a korlátoszlopok kifúrva, csak az a fránya lustaság, és az otthon melege :)
A Petinek köszönöm az ágyú fotókat, szépek :)


Dani

43

Válasz: Ki mit épít?

Régóta épitek és sok kész hajóm van a balatoni hajók közül a Kelén 1:33-ba RC. Most készült el bár még apró részlek kellenek rá a Budapest csatahajó

44

Válasz: Ki mit épít?

Kedves Tagtársak, Érdeklődők!

Ígéretemhez híven feltöltök pár képet a CARPATHIA óceánjáró 2007-ben készült scrach built makettjének készítéséről és nyilvános bemutatásáról. Alapanyaga papír és fém (acél, illetve réz drótok, némi cérna és műanyag). Méretaránya M = 1:400 (azért épp ennyi, mert van egy kész kit-em a TITANIC-ról az Academytől ugyanebben a méretarányban). A modell a 2007-es budapesti TITANIC-kiállításra készült, az ott berendezett "magyar sarok" számára négy nap alatt (későn jött a felkérés, gyorsan kellett dolgozni).

Tisztában vagyok vele, hogy nem mestermunka ("hamar munka ritkán jó"), sokkal inkább egy a modellezés technikáiban viszonylag járatlan - a hajózásért lelkesedő ember - egyszerű alkotása főleg a maga szórakoztatására.

Az első problémát a tervek beszerzése jelentette. Két forrás volt: a Titanic Historical Society az USA-ban és Bob Pryor Skóciában. Az első fizetős, a második baráti. Bobot választottam. Az ő modelljére az interneten bukkantam. A megadott e-mailen léptem vele kapcsolatba és amikor elmondtam, hogy mikorra és milyen célra kell modellt építenem, e-mailen azonnal ingyen átküldte a terveket.

A rendelkezésre álló időre tekintettel csak viszonylag nagy méretarányt és könnyen megmunkálható anyagokat választhattam. A legnehezebb munka a hajótest víz alatti részét borító héjazat megmunkálása volt, ezt ugyanis egyetlen darabból készítettem úgy, hogy nem állt rendelkezésemre az eredeti hajó lemezkiosztási rajza.

A többi ehhez képest gyerekjáték volt. Az eredményt ki-ki láthatja alább. Gyerekeknek jó szórakozás az ilyesmi. A mesterektől elnézést kérek! : ) Ma már persze gyártanak kereskedelmi forgalomban is kapható CARPATHIA modellt (na nem a Vietnámban, hanem az Amerikában gyártott M= 1:700 és M = 1:550 méretarányú modellekre gondolok). Ezek képeit is elküldöm, a CARPATHIA eredeti gyári modelljéről készült fotókkal együtt.

Üdv: Doki

A képek letölthetők az alábbi linkről:

A Bob Pryor-tól kapott tervek az angol 'Modellmaker' újságból:
http://kepfeltoltes.hu/thumb/111019/002_Modelmaker_tervrajz_01_www.kepfeltoltes.hu_.jpg
A képet a Képfeltöltés.hu tárolja. http://www.kepfeltoltes.hu

További terv-részletek:
http://kepfeltoltes.hu/thumb/111019/003_Modelmaker_tervrajz_02_www.kepfeltoltes.hu_.jpg
A képet a Képfeltöltés.hu tárolja. http://www.kepfeltoltes.hu

A hajótest vázszerkezetének építése hullámpapírból:
http://kepfeltoltes.hu/thumb/111019/017_Balogh_Tamas_model_01_www.kepfeltoltes.hu_.jpg
A képet a Képfeltöltés.hu tárolja. http://www.kepfeltoltes.hu

A hullámpapír-konstrukció kellően erős és tartós egy papírmakett esetében:
http://kepfeltoltes.hu/thumb/111019/018_Balogh_Tamas_model_02_www.kepfeltoltes.hu_.jpg
A képet a Képfeltöltés.hu tárolja. http://www.kepfeltoltes.hu

Alakul a felépítmény:
http://kepfeltoltes.hu/thumb/111019/019_Balogh_Tamas_model_013_www.kepfeltoltes.hu_.jpg
A képet a Képfeltöltés.hu tárolja. http://www.kepfeltoltes.hu

Az első osztályú dohányzó még hiányzik (a felépítmény tat felüli végén):
http://kepfeltoltes.hu/thumb/111019/020_Balogh_Tamas_model_014_www.kepfeltoltes.hu_.jpg
A képet a Képfeltöltés.hu tárolja. http://www.kepfeltoltes.hu

A parancsnoki híd és a tiszti szállások:
http://kepfeltoltes.hu/thumb/111019/021_Balogh_Tamas_model_015_www.kepfeltoltes.hu_.jpg
A képet a Képfeltöltés.hu tárolja. http://www.kepfeltoltes.hu

A már majdnem kész hajó...
http://kepfeltoltes.hu/thumb/111019/022_Balogh_Tamas_model_016_www.kepfeltoltes.hu_.jpg
A képet a Képfeltöltés.hu tárolja. http://www.kepfeltoltes.hu

... és immár "felékszerezve":
http://kepfeltoltes.hu/thumb/111019/023_Balogh_Tamas_model_019_www.kepfeltoltes.hu_.jpg
A képet a Képfeltöltés.hu tárolja. http://www.kepfeltoltes.hu

Együtt a TITANIC-kal (M = 1:400):
http://kepfeltoltes.hu/thumb/111019/024_Balogh_Tamas_model_018_www.kepfeltoltes.hu_.jpg
A képet a Képfeltöltés.hu tárolja. http://www.kepfeltoltes.hu

A felépítmény orr felőli része a kész hajón:
http://kepfeltoltes.hu/thumb/111019/025_Balogh_Tamas_model_016_www.kepfeltoltes.hu_.jpg
A képet a Képfeltöltés.hu tárolja. http://www.kepfeltoltes.hu

Az orrfedélzet (sajnos a horgony, a láncok és a csörlő kialakítására már nem maradt idő - később talán pótolom):
http://kepfeltoltes.hu/thumb/111019/026_Balogh_Tamas_model_017_www.kepfeltoltes.hu_.jpg
A képet a Képfeltöltés.hu tárolja. http://www.kepfeltoltes.hu

Távlati kép:
http://kepfeltoltes.hu/thumb/111019/027_Balogh_Tamas_model_018_www.kepfeltoltes.hu_.jpg
A képet a Képfeltöltés.hu tárolja. http://www.kepfeltoltes.hu

A híd:
http://kepfeltoltes.hu/thumb/111019/028_Balogh_Tamas_model_019_www.kepfeltoltes.hu_.jpg
A képet a Képfeltöltés.hu tárolja. http://www.kepfeltoltes.hu

A felépítmény középső része (a CARPATHIA volt az akkori világ legnagyobb egykéményes hajója, ennek megfelelően a kéménye is az addig épült legmagasabb hajókémény volt):
http://kepfeltoltes.hu/thumb/111019/029_Balogh_Tamas_model_020_www.kepfeltoltes.hu_.jpg
A képet a Képfeltöltés.hu tárolja. http://www.kepfeltoltes.hu

A mentőcsónakok egyszerű "felfüggesztést" kaptak: a két oldalt egy-egy méretre vágott és megfelelően mehajlított papírlap, a ponyvát pedig egy eltérő színű és anyagú harmadik alkotja. A csónakdaruk hajlított acéldrótból készültek. Sajnos a daruk kötélzetének elkészítésére itt sem maradt idő, ezt később pótolni kell:
http://kepfeltoltes.hu/thumb/111019/030_Balogh_Tamas_model_021_www.kepfeltoltes.hu_.jpg
A képet a Képfeltöltés.hu tárolja. http://www.kepfeltoltes.hu

A tatfedélzet a harmadosztályú dohányzó és társalgó felépítményével. Érdekes, hogy az egyértelmű tervek ellenére ezt a felépítményt (amelynek a teteje egyúttal a szükségkormány-állás hídjaként is szolgált) a különböző modelleken különféleképpen ábrázolják:
http://kepfeltoltes.hu/thumb/111019/031_Balogh_Tamas_model_022_www.kepfeltoltes.hu_.jpg
A képet a Képfeltöltés.hu tárolja. http://www.kepfeltoltes.hu

A hajó jobb oldala a felépítménnyel. Látható, hogy a víz alatti részt borító "héjazatot" bár egy darabból készítettem, csak a vízvonaltól induló néhány függőleges bemetszés segítségével lehetett a megfelelő alakra hajtani:
http://kepfeltoltes.hu/thumb/111019/032_Balogh_Tamas_model_023_www.kepfeltoltes.hu_.jpg
A képet a Képfeltöltés.hu tárolja. http://www.kepfeltoltes.hu

A hajó 2007. augusztus 27-én szerepelt az RTL Klub 'Reggeli' c. műsorában is, ahol a TITANIC kiállítás egyik reklámja volt:
http://kepfeltoltes.hu/thumb/111019/034_On_the_screen_02_20070829_www.kepfeltoltes.hu_.jpg
A képet a Képfeltöltés.hu tárolja. http://www.kepfeltoltes.hu

A kész modell a kiállítás 'magyar sarkában' Dr. Lengyel Árpád, a hajó magyar orvosa személyes tárgyai között:
http://kepfeltoltes.hu/thumb/111019/036_www.kepfeltoltes.hu_.jpg
A képet a Képfeltöltés.hu tárolja. http://www.kepfeltoltes.hu



További CARPATHIA-modellek (egyedi készítésben és kereskedelmi forgalomban):

A gyári modell képei a Mersyside Museumban:
http://kepfeltoltes.hu/thumb/111019/010_Gyari_model_Merseyside_02_www.kepfeltoltes.hu_.jpg
A képet a Képfeltöltés.hu tárolja. http://www.kepfeltoltes.hu
http://kepfeltoltes.hu/thumb/111019/009_Gyari_model_Merseyside_01_www.kepfeltoltes.hu_.jpg
A képet a Képfeltöltés.hu tárolja. http://www.kepfeltoltes.hu
http://kepfeltoltes.hu/thumb/111019/011_Gyari_model_Merseyside_03_www.kepfeltoltes.hu_.jpg
A képet a Képfeltöltés.hu tárolja. http://www.kepfeltoltes.hu

A 'Night to Remember' c. film forgatásához készült díszlet-modell:
http://kepfeltoltes.hu/thumb/111019/013_Night_to_remember_modell_01_www.kepfeltoltes.hu_.jpg
A képet a Képfeltöltés.hu tárolja. http://www.kepfeltoltes.hu
http://kepfeltoltes.hu/thumb/111019/014_Night_to_remember_modell_02_www.kepfeltoltes.hu_.jpg
A képet a Képfeltöltés.hu tárolja. http://www.kepfeltoltes.hu

A kereskedelmi forgalomban kapható M = 1:700 méretarányú modell és a felhasználásával készült atlanti dioráma:
http://kepfeltoltes.hu/thumb/111019/123_www.kepfeltoltes.hu_.jpg
A képet a Képfeltöltés.hu tárolja. http://www.kepfeltoltes.hu
http://kepfeltoltes.hu/thumb/111019/124_www.kepfeltoltes.hu_.jpg
A képet a Képfeltöltés.hu tárolja. http://www.kepfeltoltes.hu
http://kepfeltoltes.hu/thumb/111019/125_Resin_model_01_www.kepfeltoltes.hu_.jpg
A képet a Képfeltöltés.hu tárolja. http://www.kepfeltoltes.hu
http://kepfeltoltes.hu/thumb/111019/126_Resin_model_02_www.kepfeltoltes.hu_.jpg
A képet a Képfeltöltés.hu tárolja. http://www.kepfeltoltes.hu
http://kepfeltoltes.hu/thumb/111019/126a_www.kepfeltoltes.hu_.jpg
A képet a Képfeltöltés.hu tárolja. http://www.kepfeltoltes.hu

Bob Pryor scrach built makettje:
http://kepfeltoltes.hu/thumb/111019/129_Bob_Pryor_model_01_www.kepfeltoltes.hu_.jpg
A képet a Képfeltöltés.hu tárolja. http://www.kepfeltoltes.hu
http://kepfeltoltes.hu/thumb/111019/016_Bob_Pryor_model_02_www.kepfeltoltes.hu_.jpg
A képet a Képfeltöltés.hu tárolja. http://www.kepfeltoltes.hu

A kereskedelmi forgalomban kaphat amerika gyártású modell (M= 1:550). Sajnos aránytalanul rövidek az árbocok és hibásan készült a tatfelépítmény:
http://kepfeltoltes.hu/thumb/111019/004_Amerikai_modell_1_500_www.kepfeltoltes.hu_.jpg
A képet a Képfeltöltés.hu tárolja. http://www.kepfeltoltes.hu
http://kepfeltoltes.hu/thumb/111019/005_Amerikai_modell_1_500_www.kepfeltoltes.hu_.jpg
A képet a Képfeltöltés.hu tárolja. http://www.kepfeltoltes.hu
http://kepfeltoltes.hu/thumb/111019/006_Amerikai_modell_1_500_www.kepfeltoltes.hu_.jpg
A képet a Képfeltöltés.hu tárolja. http://www.kepfeltoltes.hu
http://kepfeltoltes.hu/thumb/111019/007_Amerikai_modell_1_500_www.kepfeltoltes.hu_.jpg
A képet a Képfeltöltés.hu tárolja. http://www.kepfeltoltes.hu
http://kepfeltoltes.hu/thumb/111019/008_Amerikai_modell_1_500_www.kepfeltoltes.hu_.jpg
A képet a Képfeltöltés.hu tárolja. http://www.kepfeltoltes.hu

45

Válasz: Ki mit épít?

Sziasztok,

Nagyobb sebességre kapcsoltam a TB XI építésével. Az üres hajótesttel kezdtem:
http://kepfeltoltes.hu/thumb/111020/tbxi_1_www.kepfeltoltes.hu_.jpg
A képet a Képfeltöltés.hu tárolja. http://www.kepfeltoltes.hu
A fedélzetvonalba beragasztottam egy-egy modellező lécet a fedélzet későbbi megtartására:
http://kepfeltoltes.hu/thumb/111020/tbxi_2_www.kepfeltoltes.hu_.jpg
A képet a Képfeltöltés.hu tárolja. http://www.kepfeltoltes.hu
Aztán felragasztottam az orrfedélzetet:
http://kepfeltoltes.hu/thumb/111020/tbxi_3_www.kepfeltoltes.hu_.jpg
A képet a Képfeltöltés.hu tárolja. http://www.kepfeltoltes.hu
Mivel nagyon szűk lesz a gépháztető, ezért olyan motorbakot kellett készíteni, amit még így is ki tudok majd szerelni:
http://kepfeltoltes.hu/thumb/111020/tbxi_4_www.kepfeltoltes.hu_.jpg
A képet a Képfeltöltés.hu tárolja. http://www.kepfeltoltes.hu
Ez pedig az említett meglehetősen keskeny gépháztető mesterdarabja. Erről fogom levenni az üvegszálas műgyanta tető készítéséhez szükséges sablont:
http://kepfeltoltes.hu/thumb/111020/tbxi_5_www.kepfeltoltes.hu_.jpg
A képet a Képfeltöltés.hu tárolja. http://www.kepfeltoltes.hu

Egyenlőre itt tartok, hamarosan jön a folytatás.

Péter

46

Válasz: Ki mit épít?

Sziasztok!

TB XI építés:
Elkészült a tönkcső átmérő 6-os rézcsőből. A hajócsavar tengelye átmérő 3-as korrózióálló acél. A hajócsavar felőli oldalra egy réz csúszócsapágyat esztergáltam. A motor felőli oldalra egy porvédős golyóscsapágy került:
http://kepfeltoltes.hu/thumb/111026/tbxi_6_www.kepfeltoltes.hu_.jpg
Mielőtt elkezdeném az alkatrészek beépítését, kiraktam a meghajtás elemeit a tervrajzra. Így meg tudtam nézni rendben van-e minden:
http://kepfeltoltes.hu/thumb/111026/tbxi_7_www.kepfeltoltes.hu_.jpg
Az előző helyzet jelentésem óta le kellett csapni a két sarkát a motortartó lemeznek, hogy még mélyebbre lehessen beépíteni a motort. A hajó csak 1kg-os lesz és nagyon keskeny a hajótest, ezért nagyon fontos hogy spóroljak a súllyal és a súlypont minél alacsonyabbra kerüljön.
Elkészült a kormánylapát is. A tervrajzhoz képest megnöveltem valamelyest a felületét /a NAVIGA szabályzat az eredetihez képest kétszeres felületet engedélyez/, hogy megfelelő legyen a hajó kormányozhatósága.

Péter

47

Válasz: Ki mit épít?

Sziasztok,

Helyesbítenem kell: mégsem a TB XI szerint építem tovább a hajót, hanem TB IV-ként. Kevés különbség van a kettő között, de van. A TB IV-nek magasabbak a kéményei, más alakú az ágyú platformja és a parancsnoki tornya.
Szóval akkor a folytatás.
Kifúrtam és kireszeltem a hajótest alján a tönkcsőnek való férőhelyet és beragasztottam a tönkcsövet:
http://kepfeltoltes.hu/thumb/111031/tbiv_8_www.kepfeltoltes.hu_.jpg
http://kepfeltoltes.hu/thumb/111031/tbiv_9_www.kepfeltoltes.hu_.jpg
A tönkcső-hajótest átmenet kialakításához kívülről is felvittem némi Epokittet:
http://kepfeltoltes.hu/thumb/111031/tbiv_10_www.kepfeltoltes.hu_.jpg
Ezután bepróbáltam a helyére a tengelykapcsolót és a motort. Beszabtam a két motortartó bakot is. Emellett néhány merevítőt is beragasztottam a hajótestbe, mivel a súlycsökkentés miatt elég vékony a hajótest és a fedélzet is, így önállóan nem biztos hogy elég merev lenne:
http://kepfeltoltes.hu/thumb/111031/tbiv_11_www.kepfeltoltes.hu_.jpg
Következett a kormánylapát tönkcsöve. A hajónak látványos, de nehezen elkészíthető kormánya van. A tönkcsövet minél inkább a hajótest közel a hajótest falához kell beragasztani, hogy kormánylapátnak kellően nagy szögkitérése lehessen. A tönkcső merevítése miatt egy több helyen kifúrt réz lemezt forrasztottam rá:
http://kepfeltoltes.hu/thumb/111031/tbiv_12_www.kepfeltoltes.hu_.jpg
Persze a tönkcső most még így nyersen hosszabb a kelleténél. A pontos hosszra majd a fedélzet felragasztása után lehet beállítani:
http://kepfeltoltes.hu/thumb/111031/tbiv_13_www.kepfeltoltes.hu_.jpg
A héten még jelentkezem!

Péter

48

Válasz: Ki mit épít?

Sziasztok,

Újabb lépéssel készültem el a fedélzet felragasztása előtt. A hajótest orrát és farát - egészen a tönkcső csapágyházáig - feltöltöttem purhabbal. Mivel a hajó olyan kicsi lesz, hogy egy kisebb hullám is fel tud csapni a fedélzetére, mindent meg akarok tenni az úszóképesség fenntartásáért. Így kicsit nyugodtabban fogom majd vízre rakni a hajót.
http://kepfeltoltes.hu/thumb/111105/tbiv_14_www.kepfeltoltes.hu_.jpg
Az orr rész nem okozott különösebb problémát. Viszont a fart csak úgy lehetett teljesen kitölteni, hogy a kormány mozgatást az eredeti hajóéval megegyezőre kell készíteni. Ez azt jelenti, hogy a kormány lapátot a fedélzeten futó kötélzet fogja mozgatni. Ez a kötélzet a gépháztető hátsó élénél fog bebújni a hajótestbe. Innen aztán még egy kicsit előrébb kell majd hozni a kötélvégeket, mert a gépháztető hátuljánál a tengelykapcsoló és a motor lesz. Csak ezek elé fogom tudni majd beépíteni a kormány szervót. Ha ez a rész fog készülni, erről is rakok fel képet hogy jobban lehessen érteni.

Péter

49

Válasz: Ki mit épít?

Sziasztok,

Az első fényképes beszámolómban láthattátok a gépháztető mesterdarabját. Mostanra elkészültem a negatív üvegszálas műgyanta sablonnal. Ebből készítettem a szintén üvegszálas műgyanta gépháztetőt. Eléggé vékonyka, hogy minél könnyebb legyen, úgyhogy belülre majd be fogok ragasztani valami merevítést még.
http://kepfeltoltes.hu/thumb/111112/tbiv_15_www.kepfeltoltes.hu_.jpg
A parancsnoki torony is üvegszálas műgyantából készült. Így, hajó nélkül most úgy néz ki, mint "Darth Vader gyerekkori sisakja" :-) A hajóra felrakva azért jobban néz ám ki!
http://kepfeltoltes.hu/thumb/111112/tbiv_16_www.kepfeltoltes.hu_.jpg
A múltkori beszámolóban elkészített purhabos feltöltés után most már felragasztottam a fedélzetet is. A felragasztást követően a testen túlnyúló fedélzetrészt lecsiszoltam. Később majd még ki kell glettelni a fedélzet-hajótest találkozás vonalát.
Most azonban feljelöltem a hajó középvonalát, a gépháztető és a parancsnoki torony helyét.
http://kepfeltoltes.hu/thumb/111112/tbiv_17_www.kepfeltoltes.hu_.jpg
Aztán kifúrtam-kimartam a gépháztető nyílását és a parancsnoki torony nyílását is.
http://kepfeltoltes.hu/thumb/111112/tbiv_18_www.kepfeltoltes.hu_.jpg
Lemértem az eddig elkészített alkatrészek súlyát is. A test az utolsó képen látható állapotban gépháztetővel, parancsnoki toronnyal, motorral, tengellyel, szervóval, kormánylapáttal és a nyers kéményekkel 0,5kg. Mivel a teljes hajónak 1kg-osnak kell lennie,hogy a vízvonalig merüljön, van még fél kilóm. Ebbe kell beleférnie az akksinak és minden maradék alkatrésznek.

Péter

50

Válasz: Ki mit épít?

Sziasztok,

Kicsit lelassult az építés a karácsonyi készülődés miatt, de nem állt meg.
A hosszú tengely miatt a hajónak van egy külső csapágybakja is. Ennek testét egy rézrúdból kiesztergáltam, a támasztó karokat pedig réz küszöbsínből fűrészeltem ki. A keményforrasztás után így néz ki:
http://kepfeltoltes.hu/thumb/111227/tbiv_19_www.kepfeltoltes.hu_.jpg
A csapágybakot a forrasztás előtt csak 2,8mm-es fúróval fúrtam át, mert a fúrásom ütött egy kicsit és mert a forrasztás után elhúzódhat a furat. A végső 3mm-es illesztett furatot egy dörzsárral felszabályozva készült el. Nagyon fontos a csapágy beragasztásánál, hogy jó pozícióban rögzítsük, különben a tengely befeszülhet. Ezért a tönkcsőbe befűztem a tengelyt és erre a tengelyre fűztem fel a csapágybakot is. Így határoztam meg annak végső helyzetét, ahová beragasztottam:
http://kepfeltoltes.hu/thumb/111227/tbiv_20_www.kepfeltoltes.hu_.jpg
http://kepfeltoltes.hu/thumb/111227/tbiv_21_www.kepfeltoltes.hu_.jpg
Majd száradás után derül ki, hogy mennyire lehet könnyen megforgatni a tengelyt.

Péter