Téma: Fejezetek Magyarország közlekedéstörténetéből: A gőzhajózás története
SAJNOS A MŰSOR FELÉNÉL KAPCSOLÓDTAM BE, HORVÁTH JÓZSEF KAPITÁNY ÚR BESZÉLT TÖBBEK KÖZÖTT A LAJTA MONITORRÓL. DUNA TV , NOVEMBER 11. 14:55FEJEZETEK MAGYARORSZÁG KÖZLEKEDÉSTÖRTÉNETÉBŐL '25
Magyar Ismeretterjesztő, 4. rész, 2007 - Teljes gőzzel előre!
Rendező: Szentes László
Operatőr: Helényi Tamás, Várszegi Róbert
Bár a gőzgépet már a XVIII. század elején feltalálták, annak alkalmazása mégis több évtizedet váratott magára. Az áttörést a XIX. század elején meginduló ipari termelés jelentette, aminek köszönhetően megnőtt az igény a tömeges áruszállításra. Az első dunai gőzhajó megalkotója a magyar Bernhard Antal volt, aki a korát messze megelőző technikai újításokat alkalmazott. Az első üzleti szempontból is életképes dunai gőzhajózási vállalkozás a Császári és Királyi Első Szabadalmazott Duna Gőzhajózási Társaság volt. Magyarországon a gőzhajózás ügye a legtöbbet gróf Széchenyi Istvánnak köszönheti, akit 1833-ban kineveztek az Al-Duna szabályozás királyi biztosává. A munkálatok műszaki irányításával Vásárhelyi Pált bízta meg. A folyam medréből mintegy 4000 köbméter szikla kirobbantásával elérték, hogy a Vaskapu közepes vízállásnál gőzhajók számára is hajózhatóvá vált. Míg a dunai gőzhajózás rohamosan fejlődött, addig a Balatonon csak nehézkesen indult meg a forgalom. 1888-ban megalakult a Balatontavi Gőzhajózási Társaság, amelynek első hajója a Kelén volt.
Utoljára Cirkáló szerkesztette (2010.11.11. 17:31:32)